Parâmetro de tempo para intervenção fonoaudiológica direcionada a crianças com distúrbios do espectro do autismo

Parâmetro de tempo para intervenção fonoaudiológica direcionada a crianças com distúrbios do espectro do autismo

Alternative title Measures of time to speech and language therapy for children with autism spectrum disorder
Author Tamanaha, Ana Carina Autor UNIFESP Google Scholar
Perissinoto, Jacy Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract PurposeTo identify a time parameter of speech and language therapy for children with Autistic Spectrum Disorders assisted by the association of both direct and indirect actions, as only by indirect shares. MethodThe design of this study is the Clinical Trial pilot. The sample was composed of 11 children with autism spectrum disorders, 4-10 years old. These children were randomly divided into two groups: six were receiving both direct (individual session) and indirect intervention (parent orientation session) (Therapy Group - TG), and five were receiving exclusively indirect intervention (Orientation Group - OG). We used the Autism Behavior Checklist (ABC) to interview the mothers; Interaction Assessment (IA) and Sample of Vocal Behavior (SVB) to assess and to measure the evolution of children on three occasions: at the beginning, six months later and 12 months later. ResultWe observed there was greater evolution, in velocity and extension, in the first semester of TG in the Autism Behavior Checklist. In the Interaction Assessment and Sample of Vocal Behavior there were decreased values, specially between 0 and 1 time. ConclusionThe six month period is strong evidence for indirect action and for the association between indirect and direct actions. This measure of time can be a parameter for speech and language therapy for children with autism spectrum disorders.

ObjetivoIdentificar um parâmetro de tempo de intervenção fonoaudiológica para crianças com Transtorno do Espectro do Autismo, assistidas tanto pela associação de ações diretas e indiretas, quanto apenas por ações indiretas. MétodoA amostra foi constituída por 11 meninos, de 4 a 10 anos de idade, pertencentes ao espectro do Autismo. As crianças foram divididas, aleatoriamente, em dois grupos: Grupo GT, formado por seis crianças assistidas em intervenção terapêutica fonoaudiológica direta (sessão individual com a criança) e indireta (sessão de orientação aos pais); Grupo GO, com cinco crianças assistidas apenas indiretamente. Utilizamos o Autism Behavior Checklist (ABC) para entrevistar as mães e as avaliações de Interação e do Comportamento Vocal para avaliar e mensurar o tempo de evolução da criança, em três momentos: tempo zero, após seis meses (tempo 1) e após 12 meses (tempo 2). ResultadoNos primeiros seis meses, a extensão e a velocidade do processo evolutivo tornaram-se evidentes, especialmente no Grupo GT, tanto nos valores totais do ABC, quanto nas áreas que o compõem. Nos itens da Avaliação da Interação e do Comportamento Vocal também identificamos decréscimo das médias, em ambos os grupos, especialmente entre os tempos 0 e 1. ConclusãoO intervalo de tempo de seis meses tornou-se uma base de evidência confiável, tanto para ações indiretas, quanto para a associação de ações diretas e indiretas. Portanto, pode servir de parâmetro para intervenção terapêutica fonoaudiológica direcionada aos Transtornos do Espectro do Autismo.
Keywords Language
Autistic disorder
Language therapy
Speech
language and hearing sciences
Communication
Linguagem
Transtorno autístico
Terapia da linguagem
Fonoaudiologia
Comunicação
Language Portuguese
Date 2014-09-01
Published in Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 3, p. 258-263, 2014.
ISSN 2317-6431 (Sherpa/Romeo)
Publisher Academia Brasileira de Audiologia
Extent 258-263
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000300009
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S2317-64312014000300258 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8598

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Name: S2317-64312014000300258.pdf
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