A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular

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dc.contributor.author Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
dc.contributor.author Goulart, Ana Lucia [UNIFESP]
dc.contributor.author Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP]
dc.contributor.author Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:47:09Z
dc.date.available 2015-06-14T13:47:09Z
dc.date.issued 2014-06-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000200005
dc.identifier.citation Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 190-197, 2014.
dc.identifier.issn 0100-5502
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8437
dc.description.abstract The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of a satisfaction questionnaire prospectively applied to the 6th year medical students of a public university who attended the neonatology course from 2000 to 2011. Of the 1,349 students, 1,314 (97.4%) answered the questionnaire. Cronbach coefficient was 0.7. The factorial analysis determined four domains: performance of professors, care at delivery room, number of neonates cared and number of classes that explained 18%, 16%, 14% and 9%, respectively of total item variance. The total score was 89.3 ± 7.6% of the maximum. The number of neonates assisted at delivery room was and 4.7 ± 3.3 and pre-test and post-test scores were 5.3 ± 0.9 and 8.8 ± 0.5, respectively. Pearson correlation between total score and post-test score was 0.7 (p = 0.010) . A positive correlation was observed between total score and quality of classes, assistance at the delivery room, performance of the neonatologist in duty and professors, assistance of neonates and hospital with conditions for education. In conclusion, the questionnaire showed adequa-te reliability and validity and student´s satisfaction score was high. en
dc.description.abstract O objetivo do estudo foi analisar a confiabilidade e validade interna de um questionário de satisfação aplicado prospectivamente a alunos do sexto ano médico que frequentaram o estágio de Neonatologia em uma universidade pública de 2000 a 2011. Responderam ao questionário 1.349 (97,4%) alunos. O coeficiente de Cronbach foi 0,7. A análise fatorial determinou quatro domínios: atuação dos docentes, assistência na sala de parto, número de recém-nascidos assistidos e carga teórica, que explicaram, respectivamente, 18%, 16%, 14% e 9% da variância total. O escore de satisfação foi 89,3 ± 7,6% do escore máximo, o número de recém-nascidos recepcionados na sala de parto/aluno foi 4,7 ± 3,3, e as notas do pré-teste e pós-teste foram 5,3 ± 0,9 e 8,8 ± 0,5, respectivamente. A correlação de Pearson entre o escore total e a nota do pós-teste foi 0,7 (p = 0,010) . Houve correlação positiva entre escore de satisfação e qualidade das aulas, aproveitamento na sala de parto, atuação do plantonista e docente, atendimento ao recém-nascido e hospital com condições para o aprendizado. Concluiu-se que a confiabilidade e a validade interna do questionário foram adequadas, e o escore de satisfação do aluno foi elevado. pt
dc.format.extent 190-197
dc.language.iso por
dc.publisher Associação Brasileira de Educação Médica
dc.relation.ispartof Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Evaluation en
dc.subject Questionnaires en
dc.subject Reproducibility of Results en
dc.subject Medical Education en
dc.subject Neonatology en
dc.subject Avaliação pt
dc.subject Questionários pt
dc.subject Reprodutibilidade dos Testes pt
dc.subject Educação Médica pt
dc.subject Neonatologia pt
dc.title A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular pt
dc.title.alternative The relevance of a questionnaire for curricular unit assessment en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP
dc.identifier.file S0100-55022014000200005.pdf
dc.identifier.scielo S0100-55022014000200005
dc.identifier.doi 10.1590/S0100-55022014000200005
dc.description.source SciELO



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Name: S0100-55022014000200005.pdf
Size: 247.0Kb
Format: PDF
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