Avaliação do website educacional em Primeiros Socorros

Avaliação do website educacional em Primeiros Socorros

Alternative title Evaluation of an educational website on First Aid
Evaluación de la página web educativa en Primeros Auxilios
Author Mori, Satomi Google Scholar
Whitaker, Iveth Yamaguchi Autor UNIFESP Google Scholar
Marin, Heimar de Fatima Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract The aim of this study was to evaluate the structure, quality of information and usability of a website on First Aid. The evaluation was performed by information technology (IT) and health care professionals and by students, using specific and validated instruments. The kappa method was used to evaluate the agreement of the answers, and Cronbach’s α coefficient was used to assess the reliability of the instrument. There was no agreement (0.047) among the answers obtained from the IT professionals, indicating that the structure of the website must be reviewed. There was also no agreement in the evaluation by the health care professionals (-0.062); however, the overall positive scores suggest that the quality of the information of the website is adequate. The assessment of reliability of the instrument to evaluate the navigability rendered a value of α=0.974. Although improvement of the website structure is recommended, the quality of the information is good, and its use has contributed to the apprenticeship of students.

Evaluar la estructura, calidad de la información y navegabilidad de la página web en primeros auxilios. La evaluación fue realizada por profesionales de informática, de salud y por los estudiantes, con la utilización de instrumentos específicos y validados. Se aplicó el método Kappa para evaluar la concordancia de las respuestas y el coeficiente α de Cronbach, para evaluar la confiabilidad del instrumento. En las respuestas obtenidas por los profesionales, se observó que no había concordancia entre las respuestas de los profesionales de informática (0.047), lo que indicó que la estructura de la página web debía ser revisada. En la evaluación de los profesionales de la salud (-0,062), se encontró que, a pesar de no existir concordancia, la calidad de la información es apropiada por las puntuaciones positivas indicadas. En la evaluación de la confiabilidad del instrumento de navegabilidad, se obtuvo α= 0,974. Pese a indicarse mejoras en la estructura de la página web , la calidad de la información es buena y su uso contribuyó con el aprendizaje de los estudiantes.

Avaliar a estrutura, a qualidade da informação e a navegabilidade do website em Primeiros Socorros. A avaliação foi realizada por profissionais de informática, da saúde e por estudantes, utilizando-se instrumentos específicos e validados. O método Kappa foi aplicado para avaliar a concordância das respostas e o coeficiente α de Cronbach , para avaliar a confiabilidade do instrumento. Nas respostas obtidas pelos profissionais, observou-se que não houve concordância das respostas dos profissionais de informática (0.047), indicando que a estrutura do website deve ser revisada. Na avaliação dos profissionais da saúde (-0.062), verificou-se que, apesar de não haver concordância, a qualidade da informação é adequada em razão dos escores positivos assinalados. Na avaliação da confiabilidade do instrumento de navegabilidade obteve-se α=0,974. Apesar de melhorias na estrutura do website serem indicadas, a qualidade da informação é boa e seu uso colaborou para o aprendizado dos estudantes.
Keywords Education
distance
Internet
First aid
Emergency nursing
Educational technology
Educacao a distancia
Internet
Primeiros socorros
Enfermagem em emergencia
Tecnologia educacional
Language Portuguese
Date 2013-08-01
Published in Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 47, n. 4, p. 950-957, 2013.
ISSN 0080-6234 (Sherpa/Romeo)
Publisher Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Extent 950-957
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420130000400025
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0080-62342013000400950 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7893

Show full item record




File

Name: S0080-62342013000400950.pdf
Size: 526.1Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account