Ética do cuidado: a brinquedoteca como espaço de atenção a crianças em situação de vulnerabilidade

Ética do cuidado: a brinquedoteca como espaço de atenção a crianças em situação de vulnerabilidade

Alternative title Ethics of care: the toy library as a space for attention to vulnerable children
La ética del cuidado: la ludoteca como un espacio de atención para los niños en situación de vulnerabilidad
Author Jurdi, Andrea Perosa Saigh Autor UNIFESP Google Scholar
Amiralian, Maria Lucia Toledo Moraes Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
Abstract The aim of this paper was to report on a research project that originated at the meeting point between the health and social fields with the theory of maturation as the starting point. The field for this research was a community toy library and the individuals involved in the study were children, adolescents and the toy librarians. The daily work and the intervention work followed the precepts of action research, designed and carried out in association with action on or resolution of a collective problem. In constructing a care program for children focused on social factors, thereby establishing connections with other fields of knowledge, it can be understood that new forms of subjectivation and existence have been established, thus breaking the silences and silencing that pervade practices geared to children. The work that we did produced new possibilities for thinking about the human being and the social exclusion processes.

El objetivo de este artículo es presentar el recorrido de la investigación que tuvo origen en el encuentro entre las áreas de la salud y las sociales a partir de la teoría de la maduración. El campo de la investigación fue la ludoteca comunitaria y las personas involucradas fueron los niños, los adolescentes y los profesionales de la ludoteca. El trabajo diario y de intervención observó los preceptos de la investigación-acción, diseñada y llevada a cabo en asociación con una acción o resolución de un problema colectivo. Al construir una propuesta de atención enfocada en lo social, estableciendo conexiones con otras áreas del conocimiento, se entiende que hacemos surgir nuevas formas de subjetividad y existencia, rompiendo con los silenciamientos y silencios que impregnan las prácticas dirigidas a la infancia. El trabajo ha producido nuevas posibilidades de pensar sobre el ser humano y los procesos de exclusión social.

O objetivo deste artigo é relatar o percurso de pesquisa que teve sua origem no encontro entre os campos da saúde e do social a partir do referencial da teoria do amadurecimento. O campo para a pesquisa foi a brinquedoteca comunitária, e os indivíduos envolvidos na pesquisa foram crianças, adolescentes e os brinquedistas. O trabalho cotidiano e de intervenção seguiu os preceitos da pesquisa-ação, concebida e realizada em associação com uma ação ou resolução de um problema coletivo. Ao construirmos uma proposta de atenção a crianças voltada para o social, estabelecendo conexões com outros campos de conhecimento, entende-se que provocamos novas formas de subjetivação e existência, rompendo com os silenciamentos e silêncios que perpassam as práticas voltadas à infância. O trabalho realizado produziu novas possibilidades de pensar acerca do ser humano e dos processos de exclusão social.
Keywords Play and Playthings
Ethics
Vulnerability
Social networks
Jogos e brinquedos.
Ética
Vulnerabilidade
Redes sociais
Language Portuguese
Date 2013-06-01
Published in Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 45, p. 275-286, 2013.
ISSN 1414-3283 (Sherpa/Romeo)
Publisher UNESP
Extent 275-286
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013005000009
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1414-32832013000200003 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7787

Show full item record




File

Name: S1414-32832013000200003.pdf
Size: 75.99Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account