As possíveis contribuições do ensino de ciências para a identidade do Ensino Fundamental II e para a tarefa de alfabetizar

As possíveis contribuições do ensino de ciências para a identidade do Ensino Fundamental II e para a tarefa de alfabetizar

Alternative title Possible contributions from science education for the identity of the elementary school II and the task of literacy
Author Silva, Jose Alves da Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract We discuss the identity of Elementary School II from official documents and researches on the subject and point out the task of literacy - though with a different approach from that undertaken in Elementary School I - as a possible defining element of that identity. As the concept of literacy is not consensual, we use the proposition in the domain of signs and codes proposed by the French philosopher and semiotician Roland Barthes, which provides a strong dose of emotion and subjectivity into this task, besides taking into consideration the characteristics of post-industrial society that affect all of us, especially our students. And so on, we conducted a theoretical exercise about how science teaching, in its specialist areas, can contribute to this identity, and enhance literacy at a basic educational level.

Discutimos a identidade do Ensino Fundamental II a partir de consultas a documentos oficiais e a algumas pesquisas sobre o tema, e apontamos a tarefa da alfabetização - ainda que com enfoque diferente daquele empreendido no Ensino Fundamental I - como um possível elemento definidor dessa identidade. Como o conceito de alfabetização não é consensual, utilizamos a proposição do domínio dos signos e dos códigos proposto pelo semiólogo e filósofo francês Roland Barthes, o qual prevê forte dose de emoção e subjetivação nesta tarefa; além de levarmos em consideração as características da sociedade pós-industrial que afetam a todos nós, sobretudo os nossos alunos. Com isso, realizamos um exercício teórico acerca de como o Ensino de Ciências, em suas especificidades, pode contribuir tanto para a própria sedimentação dessa identidade, quanto para a ação alfabetizadora nesse nível de ensino.
Keywords Literacy
Elementary school II
Science education
Roland Barthes
Identity
Alfabetização
Ensino Fundamental II
Ensino de ciências
Roland Barthes
Identidade
Language Portuguese
Date 2013-01-01
Published in Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 4, p. 811-821, 2013.
ISSN 1516-7313 (Sherpa/Romeo)
Publisher Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Extent 811-821
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000400003
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1516-73132013000400003 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7579

Show full item record




File

Name: S1516-73132013000400003.pdf
Size: 143.0Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account