Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem

Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem

Alternative title Software CMAP TOOLS ™ to build concept maps: an evaluation by nursing students
Software CMAP TOOLS® para la construcción de mapas conceptuales: evaluación de estudiantes de enfermería
Author Ferreira, Paula Barreto Google Scholar
Cohrs, Cibelli Rizzo Autor UNIFESP Google Scholar
De Domenico, Edvane Birelo Lopes Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract Concept mapping (CM) is a teaching strategy that can be used to solve clinical cases, but the maps are difficult to write. The objective of this study was to describe the challenges and contributions of the Cmap Tools® software in building concept maps to solve clinical cases. To do this, a descriptive and qualitative method was used with junior nursing students from the Federal University of São Paulo. The teaching strategy was applied and the data were collected using the focal group technique. The results showed that the software facilitates and guarantees the organization, visualization, and correlation of the data, but there are difficulties related to the handling of its tools initially. In conclusion, the formatting and auto formatting resources of Cmap Tools® facilitated the construction of concept maps; however, orientation strategies should be implemented for the initial stage of the software utilization.

El mapeo conceptual (MC) es una estrategia de enseñanza que puede utilizarse para resolución de casos clínicos, más allá de su trabajosa ejecución manual. Se objetivó describir los desafíos y contribuciones del software CMAP Tools® para la construcción de mapas conceptuales enfocados a resolución de casos clínicos. Metodología descriptiva, cuantitativa, con estudiantes de tercer año de Enfermería de la Universidad Federal de São Paulo. Se aplicó estrategia de enseñanza, datos recolectados mediante técnica del grupo focal. Los resultados evidenciaron que el software facilita y garantiza la organización, visualización y correlación de datos, aunque con dificultades iniciales relacionadas al manejo de las herramientas de las que dispone. Se concluye en que el software CMAP Tools® facilitó la construcción de MC por sus recursos de formateo y auto-formateo, y que deberían implantarse estrategias de orientación para la fase inicial de utilización.

O mapeamento conceitual (MC) é uma estratégia de ensino que pode ser utilizada para resoluções de casos clínicos, porém de trabalhosa execução manuscrita. O estudo teve por objetivos descrever os desafios e as contribuições do software Cmap Tools® para a construção de mapas conceituais para resolução de caso clínico. Para isso, utilizou-se método descritivo, qualitativo, com estudantes da 3ª série de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). A estratégia de ensino foi aplicada e os dados foram coletados pela técnica do grupo focal. Os resultados evidenciaram que o software facilita e garante a organização, visualização e correlação dos dados, porém com dificuldades iniciais relacionadas ao manejo das ferramentas que dispõe. Concluiu-se que o software Cmap Tools® favoreceu a construção dos MC por seus recursos de formatação e autoformatação e que estratégias de orientação deveriam ser implantadas para a fase inicial de utilização.
Keywords Education, nursing
Educational technology
Maps
Software
Educação em enfermagem
Tecnologia educacional
Mapas
Software
Language Portuguese
Date 2012-08-01
Published in FERREIRA, Paula Barreto; COHRS, Cibelli Rizzo e DE DOMENICO, Edvane Birelo Lopes. Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2012, vol.46, n.4, pp.967-972
ISSN 0080-6234 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Extent 967-972
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000400026
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000309241800026
SciELO ID S0080-62342012000400026 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7220

Show full item record




File

Name: S0080-62342012000400026.pdf
Size: 545.2Kb
Format: PDF
Description:
Open file
Name: S0080-62342012000400026-pt.pdf
Size: 1.004Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account