Por uma história comparativa da educação matemática

Show simple item record

dc.contributor.author Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:43:43Z
dc.date.available 2015-06-14T13:43:43Z
dc.date.issued 2012-04-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000100010
dc.identifier.citation Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 42, n. 145, p. 162-179, 2012.
dc.identifier.issn 0100-1574
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7079
dc.description.abstract This text analyzes two movements toward the internationalization of proposals for the teaching of mathematics. The first of them, in the early nineteenth century, was the setting-up, in 1908, of the International Committee on Mathematical Instruction; the second, in the mid-twentieth century, became known as the Modern Mathematics Movement. The analysis aims to show that the issue of internationalization points to the need for a historic-comparative approach as a way of producing mathematical education. en
dc.description.abstract Este texto analisa dois movimentos de internacionalização de propostas para o ensino de matemática. O primeiro deles, no início do século XX, com a criação da Comissão Internacional do Ensino de Matemática, em 1908; o segundo, ocorrido em meados desse mesmo século, que ficou conhecido como Movimento da Matemática Moderna. A análise tem por objetivo mostrar que o tema da internacionalização remete à necessidade de uma abordagem histórico-comparativa como forma de produção de conhecimento da educação matemática. pt
dc.format.extent 162-179
dc.language.iso por
dc.publisher Fundação Carlos Chagas
dc.relation.ispartof Cadernos de Pesquisa
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Mathematics education en
dc.subject comparative education en
dc.subject new maths en
dc.subject Educação matemática pt
dc.subject educação comparada pt
dc.subject matemática moderna pt
dc.title Por uma história comparativa da educação matemática pt
dc.title.alternative Toward a comparative history of mathematical education en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institution Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Educação
dc.description.affiliation Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Depto. de Educação
dc.identifier.file S0100-15742012000100010.pdf
dc.identifier.scielo S0100-15742012000100010
dc.identifier.doi 10.1590/S0100-15742012000100010
dc.description.source SciELO



File

Name: S0100-15742012000100010.pdf
Size: 210.0Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

Statistics

My Account