Alternative title | Toward a comparative history of mathematical education |
Author |
Valente, Wagner Rodrigues
![]() ![]() |
Institution | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática |
Abstract | This text analyzes two movements toward the internationalization of proposals for the teaching of mathematics. The first of them, in the early nineteenth century, was the setting-up, in 1908, of the International Committee on Mathematical Instruction; the second, in the mid-twentieth century, became known as the Modern Mathematics Movement. The analysis aims to show that the issue of internationalization points to the need for a historic-comparative approach as a way of producing mathematical education. Este texto analisa dois movimentos de internacionalização de propostas para o ensino de matemática. O primeiro deles, no início do século XX, com a criação da Comissão Internacional do Ensino de Matemática, em 1908; o segundo, ocorrido em meados desse mesmo século, que ficou conhecido como Movimento da Matemática Moderna. A análise tem por objetivo mostrar que o tema da internacionalização remete à necessidade de uma abordagem histórico-comparativa como forma de produção de conhecimento da educação matemática. |
Keywords |
Mathematics education
comparative education new maths Educação matemática educação comparada matemática moderna |
Language | Portuguese |
Date | 2012-04-01 |
Published in | Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 42, n. 145, p. 162-179, 2012. |
ISSN | 0100-1574 (Sherpa/Romeo) |
Publisher | Fundação Carlos Chagas |
Extent | 162-179 |
Origin |
|
Access rights | Open access ![]() |
Type | Article |
SciELO ID | S0100-15742012000100010 (statistics in SciELO) |
URI | http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7079 |
Name:
S0100-15742012000100010.pdf
Size: 210.0Kb Format: PDF Description: |
Open file |