Processamento fonológico e desempenho escolar nas séries iniciais do ensino fundamental

Processamento fonológico e desempenho escolar nas séries iniciais do ensino fundamental

Alternative title Phonological processing and school performance in early grades of elementary school
Author Tenório, Sabrina Mª Pimentel Da Cunha Pinto Google Scholar
Ávila, Clara Regina Brandão de Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Estadual de Alagoas Departamento de Fonoaudiologia
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract PURPOSE: to characterize school performance and phonological processing of First and Second Grade students according to the following variables: gender; writing, arithmetic, and reading performance; lexical phonological access; phonological short-term memory; and phonological awareness, investigating the presence of correlations between groups and among variables. METHOD: eighty-eight students (boys and girls) with ages between 05 years and 08 years, without speech or learning complaints, took part in the study. Participants had their performance assessed on: writing, reading and arithmetic tasks; subtests of the School Performance Test (Stein, 1994); lexical access; short term phonological memory; and skills related to phonological processing. Data were tabulated and analyzed through Mann-Whitney U test for comparison of school performance variables and phonological processing. Spearman coefficient was used to check the correlation among such variables. The confidence interval adopted was 95%. RESULTS: most students showed lower performance on School Performance Test' subtests, with higher mean accuracy as for reading. No significant difference was observed between boys and girls. In the First Grade group, good to moderate positive correlations between lexical access and phonological awareness; reading and writing and phonological awareness; arithmetic and phonological awareness were observed. In the Second Grade group, good to moderate positive correlations among writing, reading and arithmetic; phonological awareness, lexical access, phonological memory and phonological awareness were observed. CONCLUSIONS: second grade students showed better performance on writing, reading and phonological awareness. In contrast to performance on writing, reading and arithmetic, performance on lexical access and phonological memory did not differ between grades. Good to moderate positive correlations between school performance and phonological processing were observed.

OBJETIVO: caracterizar o desempenho escolar e o processamento fonológico de escolares da 1ª e 2ª séries, segundo o sexo e grau de escolaridade e investigar a existência de correlações entre essas variáveis. MÉTODO: participaram 88 escolares (48 meninos e 40 meninas) entre cinco e oito anos de idade, sem queixas relacionadas à fala ou à aprendizagem. Foram avaliados por meio do Teste de Desempenho Escolar (Stein,1994) e pelas provas de nomeação rápida, repetição de pseudopalavras e consciência fonológica, habilidades relacionadas ao processamento fonológico. A análise estatística se deu pelo teste de Mann-Withney U e pelo coeficiente de Spearman, com intervalo de confiança de 95%. RESULTADOS: a maioria dos escolares apresentou classificação de desempenho inferior nos subtestes do Teste de Desempenho Escolar, com maior média de acertos para leitura. Não houve diferença significante entre meninos e meninas. Os escolares da 2ª série mostraram melhor desempenho em escrita, leitura e aritmética, quando comparados aos alunos da 1ª série. Ao contrário dos desempenhos em leitura, escrita, aritmética e consciência fonológica, os desempenhos em acesso lexical e memória fonológica não diferenciaram as séries. Na 1ª série, encontraram-se correlações positivas entre o acesso ao léxico mental e a consciência fonológica, entre leitura e escrita e consciência fonológica, e entre aritmética e consciência fonológica. Na 2ª série, identificaram-se correlações positivas entre escrita, leitura e aritmética e com a consciência fonológica, acesso ao léxico com memória fonológica e consciência fonológica. CONCLUSÃO: os escolares da 2ª série apresentaram melhores escores de desempenho escolar e de consciência fonológica quando comparados aos alunos 1ª, apesar da maioria ter alcançado classificação inferior à esperada para a série, definida pelo Teste. Diferentes variáveis do processamento fonológico correlacionaram-se positivamente com o desempenho escolar.
Keywords Reading
Handwriting
Evaluation
Speech, Language and Hearing Sciences
Leitura
Escrita Manual
Avaliação
Fonoaudiologia
Language Portuguese
Date 2012-02-01
Published in Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 14, n. 1, p. 30-38, 2012.
ISSN 1516-1846 (Sherpa/Romeo)
Publisher CEFAC Saúde e Educação
Extent 30-38
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000099
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1516-18462012000100004 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6971

Show full item record




File

Name: S1516-18462012000100004.pdf
Size: 280.1Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account