Educação a Distância (EaD) em Física Médica

Educação a Distância (EaD) em Física Médica

Alternative title Distance education within medical physics
Educación a Distancia (EaD) en Física Médica
Author Neves-junior, Wellington Furtado Pimenta Google Scholar
Haddad, Cecília Maria Kalil Google Scholar
Sousa, Fernando Sequeira Autor UNIFESP Google Scholar
Pisa, Ivan Torres Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Hospital Sírio-Libanês Departamento de Radioterapia Centro de Oncologia
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract Pre-service and in-service education relating to medical physics have peculiar characteristics since this is an interdisciplinary field with constant technological evolution. In countries like Brazil, several barriers exist, such as small numbers of professionals who are geographically poorly distributed, low financial resources and few options for information access, thereby hindering and delaying the incorporation and dissemination of new techniques that could have an impact on healthcare quality. This literature review evaluated the role of distance education within medical physics, and portrayed its applicability through identifying relevant experiences. Studies have shown that distance education within this field presents interesting characteristics, such as high pedagogical effectiveness and economic efficiency, which enables massive use of multimedia resources with wide geographical coverage, in a manageable way. Therefore, distance education has potential to overcome the barriers and meet the needs.

La formación y la educación continua de profesionales en física médica tiene características únicas, es un campo interdisciplinario, donde la tecnología está en evolución constante. Países como Brasil, tienen barreras como: número reducido de profesionales, geográficamente distribuidos de forma desigual, escasos recursos financieros y pocas opciones en términos de acceso a información, dificultando la incorporación y difusión de nuevas técnicas que afectan la calidad de atención en salud. Esta revisión de literatura evalúa el papel de EaD en la educación de físicos médicos, retratando su aplicabilidad mediante identificación de experiencias relevantes. Artículos muestran que EaD tiene características interesantes para la física médica, como alta eficacia pedagógica y eficiencia económica, permitiendo uso masivo de recursos mediáticos, con amplia cobertura geográfica y de forma manejable. Por lo tanto, la herramienta tiene potencial para superar los obstáculos y satisfacer las necesidades del área.

A formação inicial e continuada de profissionais de física médica possui características peculiares por ser uma área interdisciplinar, de evolução tecnológica constante. Em países como o Brasil, existem barreiras como: pequeno número de profissionais, geograficamente mal distribuídos, baixos recursos financeiros, e poucas opções em termos de acesso à informação, dificultando a incorporação e disseminação de novas técnicas que impactam na qualidade do atendimento em saúde. Esta revisão da literatura se propôs a avaliar o papel da EaD na educação de físicos médicos, retratando sua aplicabilidade mediante a identificação de experiências relevantes. Os trabalhos mostram que a EaD tem características interessantes para a área, tais como alta efetividade pedagógica e eficiência econômica, possibilitando o uso massivo de recursos multimídia, com grande abrangência geográfica e de forma gerenciável. Portanto tem potencial para superar as barreiras e suprir carências da área.
Keywords Higher education
Pre-service education
Education continuing
Distance education
Medical Physics
Educação Superior
Formação inicial
Educação continuada
Educação a Distância
Física Médica
Language Portuguese
Date 2011-12-01
Published in Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 15, n. 39, p. 1199-1206, 2011.
ISSN 1414-3283 (Sherpa/Romeo)
Publisher UNESP
Extent 1199-1206
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832011000400018
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1414-32832011000400018 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6755

Show full item record




File

Name: S1414-32832011000400018.pdf
Size: 84.35Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account