The challenge of responsible dispensing: formal education versus professional practice

Show simple item record

dc.contributor.author Bezzegh, Nadine Judith [UNIFESP]
dc.contributor.author Goldenberg, Paulete [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:42:56Z
dc.date.available 2015-06-14T13:42:56Z
dc.date.issued 2011-03-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S1984-82502011000100008
dc.identifier.citation Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences. Universidade de São Paulo, Faculdade de Ciências Farmacêuticas, v. 47, n. 1, p. 63-73, 2011.
dc.identifier.issn 1984-8250
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6330
dc.description.abstract The aim of the present study was to evaluate the education of Pharmaceutical Technicians for the activity of responsible dispensing. Based on a questionnaire with open and closed questions, the study sought to characterize the students, identify knowledge and attitudes regarding the Rational Use of Medications while addressing the limits and possibilities of professional and ethical dispensing in practice. In addition, a group dynamics session - focus group - was held as a forum for debate on responsible dispensing. The results showed that students tended to be mature, currently employed and were predominately women. Displaying adequate knowledge on Rational Use of Medications and of the corresponding legislation, the students reported difficulties exercising compatible practice. While the diagnosis pointed to the need for student preparation to enable ethical dispensing, the Focus Group highlighted the possibility for inclusion of a forum for reflection and debate on the ethics of dispensing as part of the Pharmaceutical Technician training. en
dc.description.abstract O presente trabalho tem como proposta avaliar a formação do Técnico em Farmácia para o exercício da dispensação responsável. A partir de um questionário com perguntas fechadas e abertas, o estudo envolveu a caracterização dos alunos, a identificação de conhecimentos e atitudes em relação ao Uso Racional dos Medicamentos com vistas ao delineamento dos limites e possibilidades do exercício profissional ético na dispensação. Além disso, foi realizada uma dinâmica grupal - grupo focal - com o objetivo de apreciar a constituição de um espaço de reflexão sobre a dispensação responsável. Os resultados evidenciaram um alunato de maior idade, inserido no mercado de trabalho e predominância de mulheres. Dispondo de conhecimento adequado sobre o Uso Racional dos Medicamentos e da legislação correspondente os alunos fazem referência às dificuldades no exercício de uma prática condizente. Se o diagnóstico apontou para a necessidade de ser trabalhada a preparação do aluno para o desempenho ético na dispensação, o Grupo Focal apontou para a possibilidade de inclusão de espaços para reflexão e debate sobre a ética na dispensação no processo de formação do Técnico em Farmácia. pt
dc.format.extent 63-73
dc.language.iso eng
dc.publisher Universidade de São Paulo, Faculdade de Ciências Farmacêuticas
dc.relation.ispartof Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Pharmaceutical technician en
dc.subject Medicines en
dc.subject Professional ethics en
dc.subject Técnico em farmácia pt
dc.subject Medicamentos pt
dc.subject Ética profissional pt
dc.title The challenge of responsible dispensing: formal education versus professional practice en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Federal University of São Paulo Development Center of Higher Education in Health
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Development Center of Higher Education in Health
dc.identifier.file S1984-82502011000100008.pdf
dc.identifier.scielo S1984-82502011000100008
dc.identifier.doi 10.1590/S1984-82502011000100008
dc.description.source SciELO
dc.identifier.wos WOS:000291571300008



File

Name: S1984-82502011000100008.pdf
Size: 293.0Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

Statistics

My Account