Author |
Cruz, Maria Goreti Da Silva Da
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Advisor |
Horta, Ana Lucia De Moraes
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Institution | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Graduate program | Enfermagem |
Abstract | Objective: Establishing the association between wellbeing of elementary school teachers and factors of resilience, stress, self esteem, satisfaction with life and level of affection, as well as evaluating the impact of care intervention to improve teacher’s wellbeing Methods : A mixed method of descriptive, sequential explanatory design was used. The sample consisted of 105 teachers from four Municipal Schools of Elementary Education (EMEF). Quantitative data were collect ed from February 2016 to March 2017, through the application of the following instruments: sociocontextual questionnaire, Rosenberg Self esteem Scale, Connor Davidson Resilience Scale (RISC 25 Brazil), Lipp Adults Inventory of Stress Symptoms, Positive and Negative Affection Scales, Scale of Satisfaction with the Life, Scale of Welfare at Work. The second phase of the study (collection of qualitative data) occurred in an EMEF showing teacher’s adherence, agreement of managing personel and availability of ad equate time and room. Twenty three teachers participated in this phase, which comprised eight interventions as exemplified in the theoretical reference book “Vivências de Cuidado” there named “Cuidando do Cuidado r ”. After the round of interventions data we re collected through Focus Group technique. Results : Partial results, discussion and considerations are presented in article 1: Satisfaction at work and its impact on occupational health of primary school teachers. After successful thesis defense, further articles will cover results from data analyses performed by using the other tools applied in the thesis. Objetivo: Associar o bem estar no trabalho de docentes do Ensino Fundamental com os fatores de resiliência, estresse, autoestima, satisfação c om a vida e nível de afetos, bem como avaliar o impacto de intervenção de cu idado no exercício profissional Métodos: utilizou se o método misto mixed methods de natureza sequencial explanatório e descritivo. A amostra foi composta por 105 docentes de qua tro Escolas Municipais de Ensino Fundamental. A coleta de dados quantitativos ocorreu no período de fevereiro de 2016 a março de 2017 , por meio da aplicação dos seguintes instrumentos: questionário sociocontextual, Escala de Autoestima de Rosenberg, Escala de Resiliência de Connor Davidson (RISC 25 Brasil), Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp, Escala de Afetos Positivos e Negativos, Escala de Satisfação com a Vida Escala de Bem Estar no Trabalho. A segunda etapa do estudo ocorreu em uma E MEF, escolhida intencionalmente, e os critérios foram adesão dos docentes, concordância dos gestores e disponibilidade de horário e espaços adequados O bteve se a participação de 23 docentes. Essa etapa compreendeu o desenvolvido de oito intervenções deno minada s “Vivências de cuidado” extraíd as do referencial teórico Cuidando do Cuidado. Ao t é rmino das intervenções n a coleta de dados qualitativos utilizou se o Grupo Focal avaliativo. Resultados: Os resultados parciais, discussão e considerações estão apr esentados no artigo " Satisfação no trabalho e repercussões na saúde ocupacional de docentes do Ensino Fundamental ". Após a apresentação e apreciação da tese pretende se elaborar artigos com aproveitamento das análises dos dados resultantes da análise dos demais instrumentos. |
Keywords |
Teaching
Self Esteem Well Being Occupational Health Docência Resiliência Autoestima Bem Estar Estresse Saúde Ocupacional |
Language | Portuguese |
Date | 2019-03-28 |
Knowledge area | Enfermagem, Cuidado E Saúde |
Publisher | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Extent | 122 p. |
Origin |
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Access rights | Closed access |
Type | Thesis |
URI | https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59942 |
File | Size | Format | View |
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