Ensino de História em cursinhos populares: um estudo sobre o currículo da rede Emancipa SP Guarulhos 2019

Ensino de História em cursinhos populares: um estudo sobre o currículo da rede Emancipa SP Guarulhos 2019

Author Lima, Cibele De Camargo Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Carvalho, Joao Do Prado Ferraz De Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino de História
Abstract This study investigated the curriculum design practices in History at the so-called cursinhos populares (preparatory courses targeted at low income students who want to take the Brazilian university entrance exam) at Rede Emancipa (“Emancipate Network”), a network for low income student’s education that is identified with the pedagogy for liberation. The researcher’s concern was to understand how the History contents were developed in classes taught at the course considering the pressure for teaching introductory subjects as a preparation for university entrance examinations while, at the same time, being aligned with the idea of a liberating type of teaching. For this analysis, theoretical references by Paulo Freire, Ivor Goodson, and Circe Bittencourt, among others, were used.

Esta pesquisa investigou as práticas de construção curricular da disciplina História em cursinhos populares da Rede Emancipa, movimento de Educação Popular que se identifica com a pedagogia libertadora. Tivemos como preocupação entender como os conteúdos de História são desenvolvidos nas aulas dos cursinhos considerando a pressão por um ensino propedêutico preparatório para os exames de acesso à universidade, sem perder de vista a proposta de ensino emancipador. Para realizar esta análise utilizamos como referenciais teóricos Paulo Freire e Ivor Goodson, Circe Bittencourt entre outros autores e pesquisadores.
Keywords Cursinho Popular
Popular Education
Curriculum
History Teaching
Profhistória
Cursinho Popular
Educação Popular
Currículo
Ensino De História
Profhistória
Language Portuguese
Date 2019-02-13
Research area Saberes Históricos No Espaço Escolar
Knowledge area Ensino De História
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 93 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7729515
Access rights Open access Open Access
Type Dissertação de mestrado profissional
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59802

Show full item record




File

Name: CIBELE DE CAMARGO LIMA.pdf
Size: 812.4Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account