Author |
Santos, Alvaro Carlos De Souza Mendes Dos
![]() ![]() |
Advisor |
Pezzato, Luciane Maria
![]() ![]() |
Institution | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Graduate program | Ensino em Ciências da Saúde |
Abstract | Aging is a process that occurs throughout a person's life experience through choices and circumstances. Specifically, physical exercise programs can contribute significantly to the health of the population, both by the social engagement they promote and by the positive stimulus in the physical aspects. The present work aims to listen and know the life history of a group of old women to access the meanings attributed by them to physical exercises in their aging processes as well as to understand the role of the physical education professional in monitoring these practices. Using the narrative as a tool of knowledge and reflection, we seek to access the oral memory of old people, articulating and listening to their history. The subjects of this investigation were old people who attended the academy of the Petrobras Employee Club (CEPE), in the city of Santos-SP. The narrative of each subject was built from the material produced during the fieldwork: an affective presentation of the narrators, articulated to the records in the diaries of the meetings and connected to the theoretical framework. By narrating their life stories, narrators were able to rescue, establish relationships and experiences of the link with physical exercise. O envelhecimento é um processo que ocorre ao longo de toda a experiência de vida do ser humano, por meio de escolhas e de circunstâncias. De modo específico, programas de exercícios físicos podem contribuir expressivamente na saúde da população, tanto pelo engajamento social que eles promovem, quanto pelo estímulo positivo nos aspectos físicos. O presente trabalho tem como objetivo escutar e conhecer a história de vida de um grupo de velhos/as para acessar os significados atribuídos por eles aos exercícios físicos nos seus processos de envelhecimento, como também compreender o papel do profissional de educação física no acompanhamento dessas práticas. Com o uso da narrativa como ferramenta de conhecimento e reflexão, buscamos acessar a memória oral de velhos/as, articulando e escutando a sua história. Os sujeitos desta investigação foram velhos/as frequentadores/as da academia do Clube de empregados da Petrobras (CEPE), do município de Santos-SP. A narrativa de cada sujeito foi construída a partir do material produzido durante o trabalho de campo: uma apresentação afetiva dos/as narradores/as, articulada aos registros nos diários dos encontros e conectadas ao referencial teórico. Ao narrar suas histórias de vida, os/as narradores/as puderam resgatar, estabelecer relações e experiências do vínculo com o exercício físico. |
Keywords |
Narration
Exercise Healthyaging Health. Narrativa. Exercício Físico. Envelhecimento. Saúde. |
Language | Portuguese |
Date | 2019-09-13 |
Research area | Educação Em Saúde Na Comunidade |
Knowledge area | Ensino Em Ciencias Da Saúde |
Publisher | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Extent | 143 p. |
Origin |
|
Access rights | Closed access |
Type | Dissertação de mestrado profissional |
URI | https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59344 |
File | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |