Ensinar a cuidar: um estudo sobre as práticas de preceptoria em um Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Atenção à Saúde

Ensinar a cuidar: um estudo sobre as práticas de preceptoria em um Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Atenção à Saúde

Author Costa Neto, Patricia Elizabeth Widmer Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Batista, Sylvia Helena Souza da Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde
Abstract OBJETIVO GERAL Analisar a percepção dos processos de formação de preceptores de Nutrição, Fisioterapia, Psicologia, Terapia Ocupacional e Serviço Social atuantes no Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde do Campus Baixada Santista. OBJETIVOS ESPECÍFICOS  Apreender a concepção de preceptoria dos profissionais que atuam como preceptores no Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde do campus da Unifesp –Baixada Santista.  Mapear e caracterizar as atividades que os preceptores desenvolvem no cotidiano da preceptoria.  Discutir como os preceptores entendem a formação pedagógica par ao exercício de sua função.  Situar as dificuldades e facilidades encontradas pelos preceptores para o desenvolvimento de suas ações.

The Multiprofessional Residences are a privileged space for the training of health professionals, once materializes in practice the integration of teaching and service. As a strategic figure this type of education, emerges the preceptor, a clinical professional whose central assignment is to accompany the resident in learning process and knowledge building. This is qualitative and exploratory study, seeking closer ties with the group of preceptors of a Multidisciplinary Integrated Residency Program in Health, in order to ascertain their views on preceptorship, duties and skills required to preceptor, strengths and difficulties encountered in exercise of the function and priority their preceptorship training exercise. The data were produced from semi-strutureds interviews with 5 preceptors, whose speeches were subject to content analysis, the type theme. The results of this analysis were divided into categories: teaching practice, procedures and standards, affective skills, teamwork, interdisciplinarity, teaching-service, in-service training and difficulties that allowed grasp the conceptions and practices of the preceptors and their training processes
Keywords Preceptores
Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde
Campus Baixada Santista
Preceptory
Multidisciplinary Residency
Health Training
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage ISS
Language Portuguese
Date 2012-11-08
Published in COSTA NETO, Patricia Elizabeth Widmer. Ensinar a cuidar: um estudo sobre as práticas de preceptoria em um Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Atenção à Saúde. 2012. 120f. Dissertação (Mestrado) - Escola Paulista de Enfermagem, Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2012.
Knowledge area Outra
Publisher Universidade Federal de São Paulo
Extent 120 f.
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/58865

Show full item record




File

Name: DISSERTAÇÃO Patricia Widmer 2012.pdf
Size: 698.6Kb
Format: PDF
Description: Dissertação de mestrado
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account