Satisfação da qualidade de atendimento em um Pronto-Socorro Infantil

Satisfação da qualidade de atendimento em um Pronto-Socorro Infantil

Alternative title Satisfaction of quality of care in a Pediatric Emergency Room
Author de Oliveira Sa Macedo, Giselle Pinto Autor UNIFESP Google Scholar
D'Innocenzo, Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Objective: To evaluate the satisfaction index of pediatric patients' companions in relation to the quality of care provided in an emergency service. Methods: Cross-sectional and descriptive study conducted in a Pediatric Emergency Room of a teaching hospital with participation of 300 companions of pediatric patients. A validated instrument was offered to family members for their evaluation of the emergency service quality. Results: Pediatric patients' companions demonstrated satisfaction with the quality of care provided at the Pediatric Emergency Room. There was a significant statistical difference (p<0.05) in the satisfaction index of family members of children diagnosed with dermatological diseases and who received medications administered via rectal route, and those who sought the service because they considered it a reference or because they did not have health insurance. Conclusion: The family members surveyed are satisfied with the quality of care provided to their children in the emergency room service.

Objetivo: Avaliar o índice de satisfação do acompanhante do paciente pediátrico com relação à qualidade do atendimento prestado em um serviço de emergência. Métodos: Pesquisa transversal e descritiva desenvolvida em um Pronto-Socorro Infantil de um hospital universitário, com a participação de 300 acompanhantes dos pacientes pediátricos. Utilizou-se um instrumento validado oferecido aos familiares para avaliar a qualidade do serviço de emergência. Resultados: Os acompanhantes dos pacientes pediátricos demonstraram satisfação com a qualidade de atendimento prestado pelo Pronto-Socorro Infantil. Registrou-se diferença estatística significativa (p<0,05) quanto ao índice de satisfação manifestado pelos familiares das crianças diagnosticadas com doenças dermatológicas, que receberam medicações administradas pela via retal e que procuraram o serviço por considerarem-no como referência ou por não possuírem plano de saúde. Conclusão: Os familiares pesquisados encontram-se satisfeitos no que se refere à qualidade de atendimento prestado às suas crianças no serviço de pronto-socorro.
Keywords Quality of health care
Emergency service, hospital
Child
Patient satisfaction
Qualidade da assistência à saúde
Serviço hospitalar de emergência
Criança
Satisfação do paciente
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Sao Paulo
Language English
Portuguese
Date 2017
Published in Acta Paulista De Enfermagem. Sao Paulo, v. 30, n. 6, p. 635-643, 2017.
ISSN 0103-2100 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Fed Sao Paulo, Dept Enfermagen
Extent 635-643
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201700092
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000422883300010
SciELO ID S0103-21002017000600635 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/58197

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