Linguagem e memória na doença de Alzheimer em fase moderada

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dc.contributor.author Azevedo, Patricia Gomes De
dc.contributor.author Landim, Mirela Espessoto
dc.contributor.author Fávero, Gisele Priscila
dc.contributor.author Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:41:40Z
dc.date.available 2015-06-14T13:41:40Z
dc.date.issued 2010-06-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010005000001
dc.identifier.citation Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 3, p. 393-399, 2010.
dc.identifier.issn 1516-1846
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5730
dc.description.abstract PURPOSE: to analyze the cognitive alterations (memory and language) in the patient with illness of Alzheimer in the moderate phase and to verify if the variables: gender, age and education interfere with these abilities. METHODS: an observational study and prospective was carried through with 27 citizens with Alzheimer's disease in the moderate phase, patients of the Center of Regional Rehabilitation of Araraquara (CRRA), with age varying between 60 to 86 years. The test used for the evaluation was the Consortium to Establish a Registry for Alzheimer's Disease (CERAD) that contain some tests of which we select the following ones: Boston nomination test, Memory of list of words, Verbal Fluency, Calling up list of words and Recognition of list of words. RESULTS: the answers obtained in this research allowed to observe that there was no significant difference in the variable gender and age; however, in the education variable, we got a significant difference in the Boston nomination subtest. CONCLUSION: the sample of the citizens of this research did not get significant difference in the variable gender and age. However, in the education variable, the subjects with higher educational degree had better performance in the language test related to the Boston nomination subtest. en
dc.description.abstract OBJETIVO: analisar as alterações cognitivas (memória e linguagem) no paciente com doença de Alzheimer na fase moderada e verificar se as variáveis sexo, idade e escolaridade interferem nessas habilidades. MÉTODOS: foi realizado um estudo observacional e prospectivo com 27 sujeitos com doença de Alzheimer na fase moderada, frequentadores do Centro de Reabilitação Regional de Araraquara (CRRA), com idade variando de 60 a 86 anos. O teste utilizado para a avaliação foi o Consortium to Establish a Registry for Alzheimer's Disease (CERAD) que contém várias provas, sendo selecionadas as seguintes: Teste de nomeação de Boston, Memória da lista de palavras, Fluência verbal, Evocação da lista de palavras e Reconhecimento da lista de palavras. RESULTADOS: as respostas obtidas nesta pesquisa permitiram observar que não houve diferença significante nas variáveis sexo e idade; já na variável escolaridade, obteve-se diferença significante no subteste de nomeação de Boston. CONCLUSÃO: a amostra dos sujeitos desta pesquisa não obteve diferença significante nas variáveis sexo e idade. Já na variável escolaridade, os sujeitos com maior grau de instrução tiveram melhor desempenho na prova de linguagem relacionada ao subteste de nomeação de Boston. pt
dc.format.extent 393-399
dc.language.iso por
dc.publisher CEFAC Saúde e Educação
dc.relation.ispartof Revista CEFAC
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Alzheimer Disease en
dc.subject Memory en
dc.subject Language en
dc.subject Doença de Alzheimer pt
dc.subject Memória pt
dc.subject Linguagem pt
dc.title Linguagem e memória na doença de Alzheimer em fase moderada pt
dc.title.alternative Language and memory in the Alzheimer's disease on the moderate phase en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution CEFAC
dc.contributor.institution Centro Auditivo Sense
dc.contributor.institution União dos Deficientes Físicos
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation CEFAC
dc.description.affiliation Centro Auditivo Sense
dc.description.affiliation União dos Deficientes Físicos
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Setor de Investigação em Doenças Neuromusculares
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Setor de Investigação em Doenças Neuromusculares
dc.identifier.file S1516-18462010000300006.pdf
dc.identifier.scielo S1516-18462010000300006
dc.identifier.doi 10.1590/S1516-18462010005000001
dc.description.source SciELO



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Name: S1516-18462010000300006.pdf
Size: 134.9Kb
Format: PDF
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