Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares

Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares

Alternative title An evaluation of receptive vocabulary in preschool children
Author Araújo, Maria Vanderléia Matos Autor UNIFESP Google Scholar
Marteleto, Márcia Regina Fumagalli Autor UNIFESP Google Scholar
Schoen-Ferreira, Teresa Helena Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Nove de Julho Departamento de Saúde
Abstract Receptive language is the individual's capacity to understand what he hears or reads. Objective: to evaluate the performance of kindergarten children in terms of their receptive vocabulary. 159 students from a public school participated in the study and responded to the Peabody Test that evaluates the lexical development in the receptive domain. Procedure: after obtaining authorization from the school principal's office and parents, the children were evaluated individually. Results: 61% of the children showed a lower performance than expected for their age. The 1st grade students demonstrated better results than those in the 3rd grade. The child's gender and the mothers' level of education did not interfere in the test performance. Conclusion: as early as kindergarten, it is already important to work on vocabulary, in order to develop the children's potential for communication.

Linguagem receptiva é a capacidade de o indivíduo compreender o que ouve e lê. Este artigo objetiva avaliar o desempenho de crianças pré-escolares quanto ao vocabulário receptivo. Participaram 159 alunos - 56% do 1º estágio e 44% do 3º estágio - de uma escola de Educação Infantil do Município de São Paulo. Foi utilizado o Teste de Vocabulário por Imagens Peabody, que avalia o desenvolvimento lexical no domínio receptivo. Após autorização da direção da escola e dos pais, as crianças foram avaliadas individualmente. Houve um desempenho inferior ao esperado para a idade em 61% das crianças. Os alunos do 1º estágio saíram-se melhor do que os do 3º estágio. O gênero da criança e a escolaridade da mãe não interferiram no desempenho do teste. Conclui-se que é importante, já na pré-escola, um trabalho mais intensificado com vocabulário para as crianças desenvolverem seu potencial comunicativo.
Keywords Child reading
Child language
Vocabulary
Educação infantil
Linguagem infantil
Vocabulário
Language Portuguese
Date 2010-06-01
Published in Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 27, n. 2, p. 169-176, 2010.
ISSN 0103-166X (Sherpa/Romeo)
Publisher Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Extent 169-176
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200004
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0103-166X2010000200004 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5727

Show full item record




File

Name: S0103-166X2010000200004.pdf
Size: 258.9Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account