Journal Club: a group of research experience

Journal Club: a group of research experience

Alternative title Clube de revistas: experiência de um grupo de pesquisa
Author Draganov, Patricia Bover Autor UNIFESP Google Scholar
Silva, Maria Regina Guimaraes Autor UNIFESP Google Scholar
Neves, Vanessa Ribeiro Autor UNIFESP Google Scholar
Sanna, Maria Cristina Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Introduction: the Journal Club (IC) is a teaching and learning strategy developed by individuals who meet to discuss scientific articles in periodicals. Objective: to describe the experience of the JC strategy at the Group for Studies and Research in Health Services Administration and Nursing Management (Gepag). Method: case studies or scientific research demonstration mode of practical experience for the understanding and justification of facts. Results: Gepag JC emerged in 2008 and, in 2014, was computerized with the Google Drive (R), in order to increase its scope and optimize the Groups meetings. From April to May 2014, the instrument was tested and adjusted, resulting in advancements. Final considerations: the advantages involved optimizing the time of meetings, facilitation of access to publications of interest to the Group and creating the database to support future research.

Introdução: o Clube de Revistas (CR) é uma estratégia de ensino e aprendizagem desenvolvida por indivíduos que se encontram para discutir artigos científicos selecionados em periódicos. Objetivo: descrever a experiência da estratégia do CR no Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração de Serviços de Saúde e Gerenciamento de Enfermagem (Gepag). Método: relato de experiência ou modalidade de investigação científica de demonstração de experiência prática para compreensão e fundamentação de fatos. Resultados: o CR do Gepag surgiu em 2008 e, em de 2014, foi informatizado com o Google Drive®, a fim de aumentar sua abrangência e otimizar as reuniões do grupo. De abril a maio de 2014, a ferramenta foi testada e ajustada, resultando em ganhos. Considerações finais: as vantagens envolveram a otimização do tempo das reuniões, a facilitação do acesso às publicações de interesse do grupo e a criação de banco de dados para subsidiar futuras pesquisas.
Keywords Learning
Graduate Education in Nursing
Information and Communications Technology
Nursing Administrators
Research in Nursing Administration
Aprendizagem
Educação de Pós-graduação em Enfermagem
Tecnologia da Informação
Enfermeiras Administradoras
Pesquisa em Administração de Enfermagem
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Brasilia Df
Language English
Date 2018
Published in Revista Brasileira De Enfermagem. Brasilia Df, v. 71, n. 2, p. 446-450, 2018.
ISSN 0034-7167 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Assoc Brasileira Enfermagem
Extent 446-450
Origin http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0539
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000429061000029
SciELO ID S0034-71672018000200446 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55882

Show full item record




File

Name: S0034-71672018000200446-en.pdf
Size: 670.4Kb
Format: PDF
Description:
Open file
Name: S0034-71672018000200446-pt.pdf
Size: 611.6Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account