Revisitar processos: revisão da matriz curricular do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Paulo

Revisitar processos: revisão da matriz curricular do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Paulo

Alternative title Reviewing processes: the Occupational Therapy curricular framework of the Federal University of Sao Paulo
Revisitar procesos: revisión de la matriz curricular del curso de Terapia Ocupacional de la Universidad Federal de São Paulo
Author Jurdi, Andrea Perosa Saigh Autor UNIFESP Google Scholar
Nicolau, Stella Maris Autor UNIFESP Google Scholar
Figueiredo, Lucia da Rocha Uchoa Autor UNIFESP Google Scholar
Rossit, Rosana Aparecida Salvador Autor UNIFESP Google Scholar
Maximino, Viviane Santalucia Autor UNIFESP Google Scholar
Borba, Patricia Leme de Oliveira Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract This paper is the report of the review process of the Occupational Therapy course curricular framework of the Federal university of Sao Paulo from 2012 to 2014. The four stages comprise 4320 hours distributed over four years in a full time period highlighting the following aspects: reduction of total hour schedule, change of composition of practical activities in Occupational Therapy, curricular flexibilization with the introduction of electives courses and articulation between disciplines, consolidating Research and Fundamentals of Occupational Therapy. These are some of the questions that present themselves on a daily basis, and showed that the curricular reformulation should be included in a continuous process, whenever the stakeholder pose doubts and questions about the way to strengthen of the Occupational Therapy as part of the Brazilian public policies.

O presente artigo relata o processo de revisão da matriz curricular do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Paulo no período de 2012 a 2014. Foram quatro etapas e como resultado tem-se 4.320 horas distribuídas ao longo de quatro anos em período integral, destacando-se os seguintes aspectos: diminuição da carga horária total; mudanças nas atividades práticas em Terapia Ocupacional; flexibilização curricular com introdução de módulos eletivos; maior articulação entre eixos e módulos; e fortalecimento da área de Fundamentos e Pesquisa em Terapia Ocupacional. O processo trouxe diversas questões enfrentadas no cotidiano institucional e demonstrou que a reformulação curricular é parte de um processo contínuo quando o conjunto dos atores participantes expressam dúvidas e perguntas sobre uma formação destinada ao fortalecimento de uma Terapia Ocupacional voltada às políticas públicas brasileiras.
Keywords Higher education
Occupation therapy
Curriculum
Ensino superior
Terapia ocupacional
Currículo
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Botucatu
Language Portuguese
Date 2018
Published in Interface-Comunicacao Saude Educacao. Botucatu, v. 22, n. 65, p. 527-538, 2018.
ISSN 1414-3283 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Estadual Paulista-Unesp
Extent 527-538
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622016.0824
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000432176700018
SciELO ID S1414-32832018000200527 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55658

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Name: S1414-32832018000200527.pdf
Size: 143.8Kb
Format: PDF
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