Avaliação De Experiências Interprofissionais Na Graduação Em Saúde: Construção E Validação De Um Instrumento

Avaliação De Experiências Interprofissionais Na Graduação Em Saúde: Construção E Validação De Um Instrumento

Author Regis, Cristiano Gil Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Batista, Nildo Alves Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Interdisciplinar Em Ciências Da Saúde
Abstract Interprofessional Education (Ipe) Is Currently Recognized As The Main Strategy For Training Health Workers Ready For Teamwork. Evaluating Ipe Is A Matter Of Debate Due To The Diversity Of Methods Used. There Is A Predominance Of Quantitative Instruments, Especially Likert-Type Attitudinal Scale. Brazil Follows The Worldwide Movement Of Implementation Of Ipe Initiatives In Different Levels Of The Learning Continuum. This Research Aims To Construct And Validate An Instrument To Evaluate Students' Attitudes Regarding Ipe Initiatives During Pre-Qualification Education Suitable To The Brazilian Reality. We Performed A Study With Multiple Strategies Of Production And Data Analysis, Involving Qualitative And Quantitative Approaches Implemented Sequentially. Based On Pasquali's Model For The Elaboration Of Psychological Tests, We Performed: (1) A Systematized Review Of Ipe Measurement Instruments In Pre-Qualification Education To Analyze Its Characteristics, (2) Content Analysis To Identify The Dimensions That The In

A Educação Interprofissional (Eip) É Atualmente Reconhecida Como A Principal Estratégia Para Formar Profissionais Preparados Para O Trabalho Em Equipe (Te). A Avaliação Da Eip É Uma Questão Em Debate Dada A Diversidade De Métodos Utilizados Com Predomínio De Instrumentos Quantitativos, Sendo As Escalas Atitudinais Tipo Likert Amplamente Utilizadas. O Brasil Acompanha O Movimento Mundial De Implementação De Experiências De Eip Nos Mais Diferentes Momentos Da Formação Profissional. Esta Pesquisa Objetivou Construir E Validar Um Instrumento De Avaliação De Atitudes De Estudantes Em Relação A Experiências Interprofissionais Na Graduação Em Saúde Adequado À Realidade Brasileira. Realizamos Um Estudo Com Múltiplas Estratégias De Produção E De Análise De Dados, Envolvendo Abordagens Qualitativas E Quantitativas Implementadas Sequencialmente. Com Base Do Modelo De Pasquali Para Elaboração De Medida Psicológica, Realizou-Se: (1) Revisão Sistematizada De Instrumentos De Avaliação De Eip Na Graduação Em Saúde Para Análi
Keywords Educational Measurement
Interprofessional Education
Interprofessional Relations
Teamwork
Psychometrics
Avaliação Educacional
Educação Interprofissional
Relações Interprofissionais
Trabalho Em Equipe
Psicometria
Language Portuguese
Date 2018-08-31
Research area Ciências Humanas, Sociais E Saúde
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 216 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7458742
Access rights Closed access
Type Thesis
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/53104

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account