As Práticas Educativas Em Atividades Catalisadoras Da Construção Ativa Do Conhecimento Na Formação Médica

As Práticas Educativas Em Atividades Catalisadoras Da Construção Ativa Do Conhecimento Na Formação Médica

Author Ribeiro, Jose Geraldo Da Cruz Gomes Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Batista, Nildo Alves Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Interdisciplinar Em Ciências Da Saúde
Abstract This Research Analyzed The Educational Practices Developed By Teachers Who Act As Facilitators In Activities That Catalyze The Active Construction Of Knowledge In The Medicine Course Of The Federal University Of Alagoas, Campus Of Maceió, Based On Their Perceptions. We Chose To Develop It With A Field Study In A Qualitative Approach. At The First Moment, We Carried Out A Documentary Analysis Of The Pedagogical Project Of The Course, As Well As The Student Guidelines, In Order To Raise The Conceptions Of Learning And Teaching Action Present In Them. In The Second Moment, We Used Systematic Observations Which Were Carried Out In The Tutorial Sessions That Use Motivational Cases Of A Medical Class, Followed By Focused Interviews With The Teacher Responsible For The Observed Activity. From The Obtained Results, We Interviewed Six Other Tutors, In The Third Moment, Using The Grounded Theory (Gt) Methodology, So That We Interviewed Seven Teachers Among The Twelve Who Work In The Tutoring. The Group Of Subjects Cons

Esta Pesquisa Analisou As Práticas Educativas Desenvolvidas Pelos Professores Que Atuam Como Facilitadores Em Atividades Catalisadoras Da Construção Ativa Do Conhecimento, No Curso De Medicina Da Universidade Federal De Alagoas, Do Campus De Maceió, A Partir De Suas Percepções. Optamos Por Desenvolvê-La Com Um Estudo De Campo, Numa Abordagem Qualitativa. No Primeiro Momento, Fizemos Análise Documental Do Projeto Pedagógico Do Curso, Assim Como Dos Guias Do Aluno, A Fim De Levantar As Concepções De Aprendizagem E Ação Docente Presentes Nos Mesmos. No Segundo Momento, Utilizamos Observações Sistemáticas, Realizadas Nas Sessões Tutoriais Que Utilizam Casos Motivadores De Uma Turma Do Curso De Medicina, Seguido De Entrevistas Focalizadas Com O Docente Responsável Pela Atividade Observada. No Terceiro Momento, A Partir Dos Resultados Obtidos, Fizemos Entrevistas Com Outros Seis Tutores, Utilizando-Nos Da Metodologia Da Teoria Fundamentada Em Dados (Tfd), De Modo Que Entrevistamos Sete Docentes, Entre Os Doze Que A
Keywords Active Methodologies
Higher Education In Health
Teaching Practice In Higher Education
Metodologias Ativas
Prática Docente No Ensino Superior
Ensino Superior Em Saúde
Educação Médica
Educação Superior
Language Portuguese
Date 2018-11-13
Research area Ciências Humanas, Sociais E Saúde
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 195 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7293039
Access rights Closed access
Type Thesis
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/53102

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account