Efeitos De Uma Disciplina Sobre Práticas De Atenção Plena E Espiritualidade Em Acadêmicos Da Área Da Saúde

Efeitos De Uma Disciplina Sobre Práticas De Atenção Plena E Espiritualidade Em Acadêmicos Da Área Da Saúde

Author Araujo, Aline Correa De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Tanaka, Luiza Hiromi Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Enfermagem
Abstract Background: Healthcare Students Have High Levels Of Stress During Their Formation And Consequent Emotional Stiffness, Distancing Themselves From The Patients, Families And Themselves. Studies On Meditative Practices Or Structured Learning Of Self-Perception And Relaxation Techniques, Performed During The Training Of The Health Professional, Have Shown Positive Results Under Several Emotional Aspects. In This Way, The Objective Of This Research Is To Evaluate The Effects Of An Elective Discipline On "Practices Of Care For The Promotion Of Integral Health: Basis In Spirituality And Neuroscience" For Nursing, Phono-Audiology And Medical Students Of The Federal University Of São Paulo, Regarding The Handling Of Emotions. This Is A Case Study With 38 Undergraduate Students From Unifesp, Divided Into Two Groups: Experimental, With 24 Students Who Attended The Discipline And Control, With 14 Students Who Did Not Attend. The Groups Were Evaluated In Two Moments: Pre-Intervention And Post-Intervention. The Discipline

Contexto: Estudantes Da Área De Saúde Apresentam Altos Níveis De Estresse Durante A Sua Formação E Um Consequente Enrijecimento Emocional, Distanciando-Se Dos Pacientes, Familiares E De Si. Estudos Sobre Práticas Meditativas Ou De Aprendizado Estruturado De Autopercepção E Técnica De Relaxamento, Realizados Durante A Formação Do Profissional Da Saúde, Têm Mostrado Resultados Positivos Sob Diversos Aspectos Emocionais. Neste Sentido, Objetiva-Se Com Esta Pesquisa, Avaliar Os Efeitos De Uma Disciplina Eletiva Sobre Práticas De Atenção Para A Promoção Da Saúde Integral, Com Base Na Espiritualidade E Neurociência, Para Estudantes De Enfermagem, Fonoaudiologia E Medicina Da Universidade Federal De São Paulo, Quanto Ao Manejo De Emoções. Trata-Se De Um Estudo De Caso Realizado Com 38 Estudantes Dos Cursos De Graduação Da Referida Universidade, Divididos Em Dois Grupos: Experimental, Com 24 Estudantes Que Cursaram A Disciplina; E Controle, Com 14 Estudantes Que Não Cursaram. Os Grupos Foram Avaliados Em Dois Momento
Keywords Healthcare Students
Mindfulness
Meditation
Health Promotion
Mental Health
Spirituality
Estudantes De Ciências Da Saúde
Atenção Plena
Meditação
Promoção Da Saúde
Saúde Mental
Espiritualidade
Language Portuguese
Date 2018-12-20
Research area Cuidado Em Enfermagem E Saúde Na Dimensão Coletiva
Knowledge area Ciências Da Saúde
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 174 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7174232
Access rights Closed access
Type Thesis
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52951

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account