Processo Educacional Interprofissional Participativo De Prevenção De Broncoaspiração: Perspectiva Da Andragogia

Processo Educacional Interprofissional Participativo De Prevenção De Broncoaspiração: Perspectiva Da Andragogia

Author Motoyama, Caio Sussumu De Macedo Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Tanaka, Luiza Hiromi Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Enfermagem
Abstract Introduction: Interprofessionality Presents Itself As A Condition Of Integrality In Health Care, As A Result Of The Effort And Confluence Of Various Knowledge Of The Concrete And Singular Space Of The Health Service, With Work Organized In A Cooperative Way, Contemplating Activities And Routines That Reflect Learning With And On The Different Members Of The Health Team. Knowing Possibilities Of Constructive And Dialogued Interaction Implies Knowing The Totality Of The Work Process. Objective: To Understand And Analyze The Educational Process In A Participatory Interprofessional Format, In An Andragogical Perspective, Through The Implementation Of An Educational Action To Prevent Bronchoaspiration In An Intensive Care Unit Of A University Hospital In São Paulo. Method: Research Of Qualitative Approach In Which The Methodological Strategy Of Action Research Was Used. An Educational Action Was Implemented Through Interprofessional Focus Groups, Composed Of Nurses, Physiotherapists, Speech Therapists, Physicians,

Introdução: A Interprofissionalidade Apresenta-Se Como Condição Da Integralidade Na Assistência À Saúde, Fruto Do Esforço E Confluência De Vários Saberes Do Espaço Concreto E Singular Do Serviço De Saúde, Com O Trabalho Organizado De Forma Cooperativa, Contemplando Atividades E Rotinas Que Refletem A Aprendizagem Com E Sobre Os Diferentes Integrantes Da Equipe De Saúde. Conhecer Possibilidades De Interação Construtiva E Dialogada, Implica Conhecer A Totalidade Do Processo De Trabalho. Objetivo: Compreender E Analisar O Processo Educativo Em Equipe No Formato Interprofissional Participativo, Numa Perspectiva Andragógica, Por Meio Da Implantação De Uma Ação Educativa De Prevenção De Broncoaspiração Em Unidade De Terapia Intensiva De Um Hospital Universitário De São Paulo. Método: Pesquisa De Abordagem Qualitativa Em Que Utilizou-Se A Estratégia Metodológica Da Pesquisa-Ação. Foi Implementada Uma Ação Educativa Organizada Por Meio De Grupos Focais Interprofissionais, Compostos Por Enfermeiros, Fisioterapeutas, F
Keywords Andragogy
Aspiration Pneumonia
Teaching Methods
Interprofessional Education
Teamwork
Educação Interprofissional
Trabalho Em Equipe
Métodos De Ensino
Pneumonia Aspirativa
Andragogia
Language Portuguese
Date 2018-08-30
Research area Gestão, Gerenciamento E Educação Em Enfermagem E Saúde
Knowledge area Ciências Da Saúde
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 263 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6437799
Access rights Closed access
Type Thesis
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52924

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account