Entre O Silêncio E A Resistência: A Educação Permanente Como Dispositivo De Gestão

Entre O Silêncio E A Resistência: A Educação Permanente Como Dispositivo De Gestão

Author Pezzo, Tiago Henrique Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Capozzolo, Angela Aparecida Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino Em Ciências Da Saúde
Abstract This Research Is Part Of My Experience As A Local Manager Of A Basic Health Unit (Ubs) And Of The Anxieties Produced When Seeking Changes In Work Processes From Collective Spaces With Professionals In The Mold Of Permanent Education, And To Encounter Silences And Resistances To Change Proposals To Broaden Access And Qualify Care. Health Work Can Not Be Totally Normalized And Controlled, Since It Is Carried Out In The Act Of Meeting With The User, And Changes Can Only Occur With The Involvement Of The Workers. In This Period In The Municipality There Were Significant Investments To Qualify The Health Care Network, With Important Bets In Spaces Of Permanent Education With The Workers, That Were Added To The Unit, But Did Not Seem To Produce The Expected Effects. Thus, The Objective Of This Study Was To Investigate With Managers Of Basic Units The Use Of Permanent Education To Promote Changes In Health Practices And To Explore The Issues Involved In These Processes. For This, A Qualitative, Cartographic-Inspired

Esta Pesquisa Parte Da Minha Vivência Como Gestor Local De Uma Unidade Básica De Saúde (Ubs) E Das Inquietações Produzidas Ao Buscar Mudanças De Processos De Trabalho A Partir De Espaços Coletivos Com Os Profissionais Nos Moldes Da Educação Permanente, E Me Deparar Com Silêncios E Resistências Às Propostas De Mudanças Para Ampliar O Acesso E Qualificar O Cuidado. O Trabalho Em Saúde Não É Passível De Ser Totalmente Normatizado E Controlado, Uma Vez Que É Realizado Em Ato, No Momento Do Encontro Com O Usuário, E As Mudanças Só Podem Ocorrer Com O Envolvimento Dos Trabalhadores. Nesse Período No Município Ocorriam Investimentos Significativos Para Qualificar A Rede De Atenção À Saúde, Com Apostas Importantes Em Espaços De Educação Permanente Com Os Trabalhadores, Que Se Somavam Aos Da Unidade, Mas Que Não Pareciam Produzir Os Efeitos Esperados. Desse Modo, O Objetivo Deste Estudo Foi Investigar Com Gestores De Unidades Básicas A Utilização Da Educação Permanente Para Promover Mudanças Nas Práticas De Saúde E Ex
Keywords Education Continuing, Health Management, Education Public Health Professional, Family Health Satrategy, Health Service Administration
Educação Continuada, Gestão Em Saúde, Educação Profissional Em Saúde, Estratégia Saúde Da Família, Administração De Serviços De Saúde
Language Portuguese
Date 2018-11-14
Research area Educação Permanente Em Saúde
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 92 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7488987
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52349

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