Jovens em situação de vulnerabilidade social e produção de subjetividade no aprendizado musical inventivo

Jovens em situação de vulnerabilidade social e produção de subjetividade no aprendizado musical inventivo

Author Heintz, Marcos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Casetto, Sidnei José Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde
Abstract Our Society, By The Way It Is Organized, Concentrates Wealth And Creates An Increasing Number Of People Who Are In A Position Of Disadvantage In The Face Of Access To The Conditions Of Citizenship. Many Young People In This Situation Find In Art A Possibility Of Creative Aesthetic Experimentation. Art Interposes Itself With The Established Roles, It Crosses Relations Between Different Languages And Abilities And Different Processes Of Creation. Art Is Not The Great Redeemer And Alone Does Not Transform Society, But Allows Experiences Of Subjectivation That Can Be Significant And Contribute To Unique And Collective Inventive Processes. Such Processes Can Lead Subjects To Live In A Relationship With The World In Which Positions Are Not Only Preestablished, But Are Also Constituted While Living, As Well As Ways Of Dealing With What Moves And Affects Them. This Would Correspond To The Invention Of The Self, The Production Of A World And New Ways Of Knowing, Living And Relating To The Other. These Ideas Make Refer

Nossa Sociedade, Pelo Modo Como Se Organiza, Concentra Riquezas E Cria Um Número Cada Vez Maior De Pessoas Que Se Encontram Em Uma Posição De Desvantagem No Acesso Às Condições De Cidadania. Muitos Jovens Nesta Situação Encontram, Na Arte, Uma Possibilidade De Experimentação Estética Criativa. A Arte Se Interpõe Nos Papéis Estabelecidos, Estabelecendo Relações Entre Linguagens, Habilidades E Diferentes Processos De Criação. A Arte Não É A Grande Redentora E Sozinha Não Transforma A Sociedade, Mas Permite Experiências De Subjetivação Que Podem Ser Significativas E Contribuir Com Processos Inventivos Singulares E Coletivos. Tais Processos Podem Levar Os Sujeitos A Viver Uma Relação Com O Mundo Na Qual As Posições Não Estão Somente Pré-Estabelecidas, Mas Também São Constituídas Enquanto Se Vive, Assim Como Os Modos De Lidar Com Aquilo Que Os Atinge E Afeta. Isso Corresponderia À Invenção De Si, À Produção De Um Mundo E De Novas Formas De Conhecer, Viver E De Se Relacionar Com O Outro. Estas Ideias Fazem Referênc
Keywords Aprendizagem
Arte
Subjetividade
Música
Jovem
Learning
Art
Subjectivity
Music
Youth
Language Portuguese
Date 2018-11-06
Published in HEINTZ, Marcos. Jovens em situação de vulnerabilidade social e produção de subjetividade no aprendizado musical inventivo. 2018. 106f. Dissertação (Mestrado profissional) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2018.
Research area Educação em Saúde na Comunidade
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 106 p.
Origin https://www2.unifesp.br/centros/cedess/producao/baixada_santista_teses/083_bx_dissertacao_marcos_heintz.pdf
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52340

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account