Efeitos De Ansiedade E Personalidade Sobre A Condução De Automóveis: Rastreamento Ocular De Motoristas Experientes E Novatos

Efeitos De Ansiedade E Personalidade Sobre A Condução De Automóveis: Rastreamento Ocular De Motoristas Experientes E Novatos

Author Gotardi, Gisele Chiozi Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Schor, Paulo Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Gestão E Informática Em Saúde
Abstract Objective: This Study Tested Whether Adverse Effects Of Anxiety On Attention And Performance Of Drivers May Be Modulated By Experience And Reinvestment. Method: Forty Drivers, Divided In Four Experimental Groups According To Their Driving Experience (Experienced And Novice) And Reinvestment (High-Reinvesters And Low-Reinvesters) Drove In A Simulator Under Low- And High-Anxiety Conditions. Anxiety Was Manipulated By Competition Between Participants, The Presence Of An Evaluator, External Video Camera, And Traffic Noise. Results: Drivers Showed Greater State-Anxiety Scores And Higher Mean Heart Rates Following Manipulation. In The High-Anxiety Condition Both Groups Decreased Car Speed Control And Caused More Collisions, Accompanied By Fewer Fixations Of Longer Duration Towards The Driving Lane And Rearview Mirrors. Novice Drivers Spent More Time Driving Outside The Speed Zone Compared To The Experienced Ones; In Addition, Drivers High-Reinvesters, Experienced And Novice, Showed More Time Driving In Erroneous Sp

Objetivo: O Presente Estudo Investigou Se Efeitos Deletérios Provocados Por Altos Níveis De Ansiedade Em Processos Atencionais E No Desempenho Motor De Motoristas Podem Ser Modulados Por Experiência E Reinvestimento. Método: Quarenta Motoristas, Divididos Em Quatro Grupos Experimentais De Acordo Com O Nível De Experiência (Experiente E Novato) E O Tipo De Reinvestimento (Alto-Reinvestidores E Baixo-Reinvestidores) Dirigiram Em Um Simulador Sob Condição De Baixa E Alta Ansiedade. A Ansiedade Foi Induzida Por Competição Entre Os Participantes, Presença De Um Avaliador E De Uma Câmera Externa E Som Simulando Barulho De Trânsito. Resultados: Motoristas Relataram Maior Nível De Ansiedade Estado E Apresentaram Frequência Cardíaca Média Mais Alta Durante A Situação Experimental. Na Condição De Alta Ansiedade, Todos Os Grupos Apresentaram Piora No Controle Da Velocidade Do Veículo E Causaram Mais Colisões, Mudanças Essas Acompanhadas Pela Redução Do Número De Fixações Na Pista E Retrovisores. Ainda, Motoristas Novato
Keywords Anxiety, Theory Of Reinvestment, Attentional Control Theory, Eye Movements, Driving Experience
Ansiedade, Teoria De Reinvestimento, Teoria De Controle Atencional, Movimentos Dos Olhos, Experiência Em Dirigir
Language Portuguese
Date 2018-02-23
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 67 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6993889
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52232

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