Pan-Africanismo, Descolonização Das Nações Africanas E O Ensino De História

Pan-Africanismo, Descolonização Das Nações Africanas E O Ensino De História

Author Santana, Allan Alves De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Schermann, Patricia Santos Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino De História
Abstract This Is A Research On The Possibilities Of Insertion Of Themes Of Pan-Africanism And Of The Processes Of Decolonization Of The African Nations In The Teaching Of History. It Is Configured From A Professional Master's Program, Which Has Its Nature Defined By The Meticulous Study Of This Area: The "Profhistória". The Whole Intent Of The Research Is Based On An Uneasiness Shared By The Teacher-Researcher Who Writes This Work, Together With His Students, In Relation To The Themes Of Racism And The History Of The Struggle Traditions Of The Black Movement In Africa And In The Diaspora. The Research Advanced Towards The Examination Of The Construction Of A School Curriculum In History, Which Recognizes And Values The History Of Contemporary Africa. Our Work, Therefore, Unfolds In Order To Provide A Rigorous Analysis On The Insertion Of The Themes Cited From Materials Produced For The Care Of Teachers And Students Of History In Basic Education, Specifically The Synthesis Of The Collection General History Of Africa. I

Esta Pesquisa Versa Sobre Possibilidades De Inserção Dos Temas Do Pan-Africanismo E Dos Processos De Descolonização Das Nações Africanas No Ensino De História. Ela Se Configura A Partir De Um Programa De Mestrado Profissional, Que Tem Sua Natureza Definida Pelo Estudo Minucioso Dessa Área: O "Profhistória". Todo O Intento Da Pesquisa Parte De Uma Inquietação Compartilhada Pelo Professor-Pesquisador Que Escreve Este Trabalho, Junto À Seus Alunos, Em Relação Aos Temas Do Racismo E Da História Das Tradições De Luta Do Movimento Negro Na África E Na Diáspora. A Pesquisa Avançou Em Direção Ao Exame Da Construção De Um Currículo Escolar Em História, Que Reconhece E Valoriza A História Da África Contemporânea. Nosso Labor, Portanto, Se Desdobra Com Vistas A Proporcionar Uma Rigorosa Análise Sobre A Inserção Dos Temas Citados A Partir De Materiais Produzidos Para O Atendimento De Professores E Estudantes De História Na Educação Básica, Em Específico, A Síntese Da Coleção História Geral Da África. Deste Modo, Iremos C
Keywords Teaching On African History
Pan-Africanism
Decolonization Of Africa
Antiracism
Education For Ethnic-Racial Relationships
Ensino De História Da África
Pan-Africanismo
Descolonização Da África
Antirracismo
Educação Para As Relações Étnico-Raciais
Language Portuguese
Date 2018-09-13
Research area Linguagens E Narrativas Históricas: Produção E Difusão
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 83 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7006152
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52222

Show full item record




File

Name: 2018-0136.pdf
Size: 915.9Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account