Avaliação do desenvolvimento das competências assistenciais na formação do técnico em enfermagem em cenários de prática

Avaliação do desenvolvimento das competências assistenciais na formação do técnico em enfermagem em cenários de prática

Alternative title Evaluation of the Development of practical skills in the training of the Nursing Technician
Author Rodrigues, Anderson Adão Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Ferreira, Beatriz Jansen Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract The Nursing Team represents the largest number of professionals within health care department, contemplating the three levels of care, in which the Nursing Technician acts. In order for these professionals to practice their profession, a technical level of training, with specific legislation, total workload of 1800h, divided in theory and internship is required. In this teaching / learning process, the teacher figure is extremely important to mediate and construct the diagnostic, formative and summative dimensions of the evaluation. In this context, the objective of this research was to identify and analyze the evaluation process carried out in the development of assistance skills of the Nursing Technician training in the National Service of Commercial Learning - SENAC – at the Tiradentes space. The qualitative quantitative methodology was adopted in a descriptive exploratory study through semi-structured interviews and validated by content analysis in thematic modality and construction and application of a Likert-type attitudinal instrument validated in its content and statistical aspects. The data showed assertiveness in the formative process developed with good perception between teachers and students. However, management aspects with the inclusion of periodic pedagogical paid meetings, way of hiring and the adjusting to the National Pedagogical Plan are limitations to overcome

A Equipe de Enfermagem representa o maior quantitativo de profissionais dentro da assistência à saúde, contemplando os três níveis de atenção, no qual o profissional representado pelo Técnico em Enfermagem atua. Para que esses profissionais possam exercer sua profissão, é necessária uma formação de nível técnico, com legislação específica, carga horária total de 1800h, divididas em teoria e estágio. Nesse processo de ensino/aprendizagem, a figura do docente é extremamente importante para mediar e construir as dimensões diagnóstica, formativa e somativa da avaliação. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo identificar e analisar o processo de avaliação realizado no desenvolvimento das competências assistenciais na formação do Técnico em Enfermagem no Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – SENAC - Unidade Tiradentes. Adotou-se a metodologia qualiquantitativa em um estudo exploratório descritivo por meio de entrevistas semiestruturadas e validadas pela análise de conteúdo na modalidade temática e construção e aplicação de instrumento atitudinal do tipo Likert validado em seu conteúdo e estatisticamente. Os dados mostraram assertividade no processo formativo desenvolvido com boa percepção entre docentes e discentes. Contudo, aspectos gerenciais como a inclusão de reuniões pedagógicas remuneradas periódicas, forma de contratação e adequação do Plano Pedagógico Nacional são limitações a serem superadas
Keywords Evaluation
Skills
Practice Scenarios
Care Practices
Nursing Technician
Avaliação
Competências
Cenários de Prática
Práticas Assistenciais
Técnico em Enfermagem
Language Português
Date 2018
Published in RODRIGUES, Anderson Adão. Avaliação do desenvolvimento das competências assistenciais na formação do técnico em enfermagem em cenários de prática. 2018. 130f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde) – Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS), Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2018.
Publisher Universidade Federal de São Paulo
Brasil
UNIFESP
São Paulo
Ensino em Ciências da Saúde
Extent 130f.
Origin http://www2.unifesp.br/centros/cedess/mestrado/teses/tese_215_anderson_rodrigues.pdf
Access rights Aberto
Type Dissertação de Mestrado
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/51834

Show full item record




File

Name: tese_215_anderson_rodrigues.pdf
Size: 3.859Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account