Uma Análise Sobre O Estudo De Amostragem No Ensino Médio

Uma Análise Sobre O Estudo De Amostragem No Ensino Médio

Author Melo, Rodrigo Antonio Fernandes De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Cespedes, Juliana Garcia Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Matemática Em Rede Nacional
Abstract The statistics have vital importance nowadays, because it is an indispensable tool for any citizen in terms of assist to react intelligently to the various items of information which are constantly presented to them. It is understandable that technical statistics and research methods which envolve from the planning of the experiment consequently the definition of the objective population , the sampling procedure the definition of the sampling size to the analysis and the processing of information obtained through the experiment. In this context, the sampling process is signifcantly important for obtaining inferences and elucidations about a research. Therefore the purpose of this work is to analyse critically the learning of the sampling offered to students of the public schools during High School and propose a class technique using as basis the Situated Learning 8 from the 3° grade students workbook part 2 of the High School. The material created by State Education Department, with the teacher´s guide, guides teachers work by learning situations in the specific content development of each curricular component. The activity performed allowed students learned the Statistic concepts, with emphasis on concept of sampling, in fluid and practical way. The work presented is of practical character which final product is a proposal to teach the sampling in the High School.

O conhecimento da Estatística é de grande importância, pois é uma ferramenta indispensável para qualquer cidadão no sentido de auxiliá-lo a reagir de modo inteligente às diversas informações que lhes são constantemente apresentadas. Compreende-se por estatística técnicas e métodos de pesquisa que envolvem desde o planejamento do experimento, tais como, a definição da população objetivo, a escolha do procedimento amostral, a definição do tamanho da amostra, até a análise e processamento das informações obtidas no experimento. Neste contexto, o processo de amostragem é de suma importância para a obtenção de inferências e elucidações a respeito de uma pesquisa. Desta forma, este trabalho tem por finalidade analisar criticamente o ensino de amostragem oferecido aos estudantes das escolas públicas durante o Ensino Médio e propor uma prática de aula utilizando como base a Situação de Aprendizagem 8 do Caderno do Aluno do 3° ano do Ensino Médio volume 2. O material produzido pela Secretaria Estadual de Educação, juntamente com o Caderno do Professor, orienta o trabalho dos professores por meio de situações de aprendizagem no desenvolvimento dos conteúdos específicos de cada componente curricular. A atividade executada possibilitou que os alunos aprendessem os conceitos de Estatística, com ênfase no conceito de amostragem, de maneira fluída e prática. O trabalho apresentado é de caráter prático cujo produto final é uma proposta para ensinar a amostragem no Ensino Básico.
Keywords Statistics
Statistics Education
Sampling Education
Sampling
High School
Estatística
Educação Estatística
Ensino Amostragem
Amostragem
Ensino Médio
Language Portuguese
Date 2017-03-21
Knowledge area Ensino De Matemática
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 0p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4997432
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50927

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account