Formação De Jovens Para O Mundo Do Trabalho: Um Estudo Sobre O Programa Preparação Para O Trabalho

Formação De Jovens Para O Mundo Do Trabalho: Um Estudo Sobre O Programa Preparação Para O Trabalho

Author Furtado, Larissa Pereira Sanches Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Abreu, Claudia Barcelos De Moura Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The purpose of this research is to analyze how the methodology of the Work Preparation Program helps young people to make safer choices related to education and the world of work. For that, we will analyze the varied meanings of historically constructed youth and how it will support the elaboration of public policies in this field especially between the years 2003 and 2013, between the Lula and Dilma governments. In this sense, it is necessary to recover the way in which education and youth work policies address the problems of the world of work and how they are aligned with the demands of youths as priorities. We will rescue the historical background of Ongs and in what contexts it emerges in Brazil, becoming confused with the notion about the Third Sector that was widely diffused in the early 1990s. Subsequently, we will make the presentation on the Work Preparation Program highlighting the methodological path that guides its guidelines, entitled Project of Life, addressing how it contributes so that the young people can make safer choices during the training process. The analysis will depend on the problematization of the world of work and the sense in developing skills and competences and how this intention corresponds to an increasing demand of the society of the work through a model of capitalist production and of flexible accumulation.

O objetivo dessa pesquisa é analisar como a metodologia do Programa Preparação para o Trabalho contribui para que os jovens possam realizar escolhas mais conscientes relacionadas à educação e ao mundo do trabalho. Para isso, analisaremos os variados significados sobre juventude construídos historicamente e como ele apoiará a elaboração de políticas públicas nesse campo especialmente entre os anos de 2003 a 2013, entre os governos Lula e Dilma. Nesse sentido ainda, faz-se necessário resgatar o modo como as políticas de educação e trabalho para juventude abordam as problemáticas sobre o mundo do trabalho e como se alinham às demandas apontadas como prioritárias pelas juventudes. Resgataremos o marco histórico das ONGs e em quais contextos ela emerge no Brasil, se confundindo à noção sobre o Terceiro Setor amplamente difundida no início dos anos 90. Posteriormente, faremos a exposição sobre o Programa Preparação para o Trabalho dando destaque ao percurso metodológico que orienta suas diretrizes, intitulado Projeto de Vida, abordando como o mesmo contribui para que os jovens possam realizar escolhas mais conscientes durante o processo de formação. A análise recairá na problematização sobre mundo do trabalho e o sentido em desenvolver habilidades e competências e como essa intenção corresponde a uma demanda cada vez maior da sociedade do trabalho através de um modelo de produção capitalista e de acumulação flexível.
Keywords Youth
World Of Work
Education
Ongs
Third Sector
Juventude
Mundo Do Trabalho
Educação
Ongs
Terceiro Setor
Language Portuguese
Date 2017-08-29
Research area Sujeitos, Saberes E Processos Educativos
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 46p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5072870
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50224

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account