Estabelecendo A Conexão Entre Os Gestores Das Unidades De Educação Ambiental Da Prefeitura De Santos (Sp)

Estabelecendo A Conexão Entre Os Gestores Das Unidades De Educação Ambiental Da Prefeitura De Santos (Sp)

Author Brito, Claudia Cristiane Giglio Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Neiman, Zysman Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Análise ambiental integrada
Abstract The present work refers to a social research which had as purpose the establishment of interaction and connectivity between the managers of each Santos City Hall Environmental Education Units, through "Projeto Conexão". During the meetings held in each sectors, diagnosis of the scenarios were built through a participatory process, from the action-research optics, according to the contributions of the responsible for implemented activities by the civic public power. The S.W.O.T. strategy planning tool were used, which corresponds to a indentification, by the actors involved, of an internal factors group (Strengths and Weaknesses) and external factors (Opportunities and Threats), that boosts or blocks the reaching of the sector's goals, allowing to plan the future, based on action strategies. In the units searched, this tool allowed to indentify the pravalence of the driving forces, as well as to construct matrices, which corresponded to the maintenance and development scenarios. The research also made it possible to investigate, through content and descriptive analysis, the implementation of public policies of Environmental Education and the results indicated that, in the county, there are many Environmental Education initiavives, represented in various educational actions, programs and projects, that the municipal government promotes of participates, besides having specific legistation for the subject, but they are very isolated and fragmented, lacking in the construction of a Plan and a Municipal Environmental Education Policy, which integrate and strengthen them. In addition, it was sought to identify, in the managers' speeches, elements that refer to the main micro-trends of Environmental Education, which coexist and dispute the hegemony in Brazil, concluding that the "Pragmatic" and "Criticism" trends standed out in theoretical concepts of these leaders and that they have identified with more than one stream of Environmental Education in their practices, demonstrating the diversity of looks in each context. It was concluded the research allowed to establish interaction and connectivity, as long as the contact between the managers' group is maintained, considering their integration proposals of the activities and promotion of cooperation among the environmental educators of the municipality, as well as for the main foundations of a stream aiming to establish, in fact, a solid institutional base, committed and knowledgeable of its own potentialities and instruments of socio-environmental transformation.

O presente trabalho refere-se a uma pesquisa social, que teve como objetivo propor o estabelecimento da interação e da conectividade entre os gestores de cada uma das Unidades de Educação Ambiental da Prefeitura de Santos, por meio do “Projeto Conexão”. Durante os encontros realizados em cada setor, diagnósticos dos cenários foram construídos através de um processo participativo, sob a ótica da pesquisa-ação, a partir das contribuições dos responsáveis pelas atividades implementadas pelo poder público municipal. Utilizou-se a ferramenta de planejamento estratégico FOFA, que corresponde à identificação, pelos atores envolvidos, de um conjunto de fatores internos (Fortalezas e Fraquezas) e fatores externos (Oportunidades e Ameaças) que impulsionam ou dificultam o alcance dos objetivos do setor, possibilitando planejar o futuro, com base em estratégias de ação. Nas unidades pesquisadas, tal ferramenta permitiu identificar a prevalência das forças impulsoras, bem como construir as matrizes, que corresponderam aos cenários de manutenção e desenvolvimento. A pesquisa possibilitou investigar também, através das análises de conteúdo e descritiva, a implementação de políticas públicas de Educação Ambiental e os resultados indicaram que, no município, existem muitas iniciativas de Educação Ambiental, retratadas em diversas ações educativas, programas e projetos, que a prefeitura promove ou participa, além de possuir legislações específicas para a temática, porém encontram-se muito isoladas e fragmentadas, carecendo da construção de um Plano e de uma Política Municipal de Educação Ambiental, que as integrem e fortaleçam. Além disso, se buscou identificar, nos discursos dos gestores, elementos que remetem às principais macrotendências da Educação Ambiental, que convivem e disputam a hegemonia no Brasil, concluindo-se que as tendências “Pragmática” e “Crítica” sobressaíram nos conceitos teóricos desses líderes e que eles se identificaram com mais de uma corrente de Educação Ambiental em suas práticas, demonstrando a diversidade de olhares perante a cada contexto. Concluiu-se que a pesquisa permitiu estabelecer a interação e a conectividade, na medida em que se mantiver o contato entre o grupo dos gestores, atentando para suas propostas de integração das atividades e promoção da cooperação entre os educadores ambientais do município, bem como para os principais fundamentos de uma rede objetivando estabelecer, de fato, uma base institucional sólida, comprometida e conhecedora de suas potencialidades e de seus instrumentos de transformação socioambiental.
Keywords Environmental Education
Santos City Hall
Public Policie
Particypatory Diagnosis
Institutional Basis
Educação Ambiental
Prefeitura De Santos
Políticas Públicas
Diagnóstico Participativo
Base Institucional
Language Portuguese
Date 2017-03-31
Research area Monitoramento Ambiental
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 69p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5741297
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50015

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