The meaning of interaction between nursing professionals and newborns/families in a hospital setting

The meaning of interaction between nursing professionals and newborns/families in a hospital setting

Alternative title El significado de la interacción de las profesionales de enfermería con el recién nacido/familia durante la hospitalización
O significado da interação das profissionais de enfermagem com o recém-nascido/família durante a hospitalização
Author Pinheiro, Eliana Moreira Autor UNIFESP Google Scholar
Silva, Maria Júlia Paes da Google Scholar
Angelo, Margareth Google Scholar
Ribeiro, Circéa Amália Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
University of São Paulo School of Nursing
Abstract This study aimed to understand the meaning of the nursing team's communication with newborns and families during care delivered in a neonatal unit and also to develop a theoretical model. Symbolic Interactionism and Hargie's model were used as theoretical and Grounded theory as the methodological reference framework. The study was carried out at the nursery of a hospital in São Paulo, SP, Brazil. The study sample was composed of three nurses and four nursing auxiliaries. The theoretical model Being mediated by the strength of motivation was based on findings and revealed the role the nursing professionals' motivation played during interactions with newborns and families. The conclusion is that more humanized interactions with newborns and families result from the nursing professionals' motivation.

Este estudio tuvo por objetivos comprender el significado de la comunicación del equipo de enfermería con el recién nacido/familia en la asistencia prestada en una unidad neonatal, y desarrollar un modelo teórico. Se utilizó el Interaccionismo Simbólico y el modelo de Hargie como marcos teóricos y la Teoría Fundamentada en los Datos como referencia metodológica. El estudio fue conducido en la sala cuna de un hospital del municipio de San Pablo. La muestra fue constituida por tres enfermeras y cuatro auxiliares de enfermería. Los resultados posibilitaron obtener el modelo teórico siendo intermediada por la fuerza de la motivación, que reveló la actuación de la motivación de las profesionales de enfermería en la interacción con el recién nacido y la familia. También, se concluyó que las interacciones con el recién nacido y la familia como esencia más humanizada son provenientes de la motivación que las profesionales de enfermería presentan.

Este estudo teve por objetivos compreender o significado da comunicação da equipe de enfermagem com o recém-nascido/família na assistência prestada em unidade neonatal, e desenvolver um modelo teórico. Utilizou-se o Interacionismo Simbólico e o modelo de Hargie como referenciais teóricos e a Teoria Fundamentada nos Dados como referencial metodológico. O estudo foi conduzido em berçário de um hospital do município de São Paulo. A amostra foi constituída por três enfermeiras e quatro auxiliares de enfermagem. Os resultados possibilitaram obter o modelo teórico sendo mediada pela força da motivação, que revelou a atuação da motivação das profissionais de enfermagem na interação com o recém-nascido e família. Concluiu-se, também, que as interações com o recém-nascido e a família como essência mais humanizada são decorrentes da motivação que as profissionais de enfermagem apresentam.
Keywords communication
newborn
motivation
nursing
comunicação
recém-nascido
motivação
enfermagem
Language English
Date 2008-12-01
Published in PINHEIRO, Eliana Moreira et al . The meaning of interaction between nursing professionals and newborns/families in a hospital setting. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto , v. 16, n. 6, p. 1012-1018, dez. 2008
ISSN 0104-1169 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Extent 1012-1018
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692008000600012
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000263586600012
SciELO ID S0104-11692008000600012 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4707

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