A atuação do técnico em assuntos educacionais na formação inicial em educação física

A atuação do técnico em assuntos educacionais na formação inicial em educação física

Author Oliveira, Carlos Fernando Barreto de Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Oliveira, Rogerio Cruz de Oliveira Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde
Abstract The aim of this study was to investigate and describe the professional performance possibilities of the Techniciam in Educational Issues in Physical Education (TEI/PE) with regard to the training of physical education course studentes - Health Mode Campus Baixada Santista of the Federal University of São Paulo (UNIFESP/BS). As one method autoethnography was performed using as data collection tools, document analysis, interview and fielddiary. Participated as research volunteers, in addition to the researcher, teachers and TEI/PE of the UNIFESP/BS Physical Education course. Research shows a difficulty in defining the limits anda subsequently a better delineation of performance possibilities of the TEI/PE, especially with regard to the initial training of studentes. The function of the TEI/PE is related to the built assignments historically dated the charge of creation. However, such activities do not match the need of the contemporary university and with these professional performance possibilities. They suggest as possibilities, in addition to administrative issues already undertaken by the TEI/PE, reater engagement in the monitoring and development of educational activities of the course of Physical Education.

O obetivo deste estudo foi investigar e descrever as possibilidades de atuação profissional do técnico em assuntos educacionais em educação física (TAE/EF) no que se refere à formação dos alunos do curso de educação física - modalidade saúde do Campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP/BS). Como método foi realizada uma autoetnografia, utilizando como instrumentos de coleta de dados, a análise documental, entrevista e o diário de campo. Participaram como voluntários de pesquisa, além do próprio pesquisador, os professores e os TAE/EF do curso de Educação Física da UNIFESP/BS. A pesquisa demonstra uma dificuldade na definição dos limites e, subsequentemente, de um melhor delineamento das possibilidades de atuação do TAE/EF, principalmente no que diz respeito à formação inicial dos alunos. A função dos TAE/EF está relacionada às atribuições construídas historicamente datadas da criação do cargo. Entretanto, tais atividades não condizem com a necessidade da universidade contemporânea e com as possibilidades de atuação desse profissional. Sugiram como possibilidades, além das questões administrativas já realizadas pelo TAE/EF, um maior engajamento no acompanhamento e desenvolvimento de atividades pedagógicas do curso de Educação Física.
Keywords health eduation
physical education and training
higher education
staff development
professional practice
educação em saúde
educação física e treinamento
educação superior
formação de recursos humanis
prática profissional
Language Portuguese
Date 2015-11-30
Published in OLIVEIRA, Carlos Fernando Barreto de. A atuação do técnico em assuntos educacionais na formação inicial em educação física. 2015. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2015.
Research area Ensino
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 90 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2960962
http://www2.unifesp.br/centros/cedess/mestrado/baixada_santista_teses/054_bx_dissertacao_carlos_oliveira.pdf
Access rights Open access Open Access
Type Dissertação de mestrado profissional
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46927

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account