Author |
Martins, Rita de Cassia Cabral de Campos
![]() ![]() |
Advisor |
Guerra, Ricardo Luís Fernandes
![]() ![]() |
Institution | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Graduate program | Ensino em Ciências da Saúde |
Abstract | This study aimed to identify and understand the relationships between education, social interaction and the perception of quality of life in old age. It is an exploratory research, of qualitative and quantitative approaches about the participation of the elderly at the University of the Third Age at UNIFESP- Baixada Santista (UTA/BS) in 2015 and the perception of the improvement in their quality of life. The subjects were 13 participants of the UTA/ BS, 15,85% of the UTA/BS students over 65 years of age, who were randomly chosen from its two groups (Silva Jardim and Zona Noroeste). The quantitative survey was carried out by the application of the SF-36 questionnaire, its results being statistically calculated by the Statistica 12 program, t-Student test p?0.05 (*) significance level. As a qualitative instrument, semi-structured interviews were conducted with the same subjects, and the data analyzed through the content analysis/thematic analysis technique. Both instruments were applied in two stages, at the beginning and the end of the UTA/BS school year. The results of the SF-36 showed no significant differences between the groups in the starting and ending instances, except for the variable Vitality (V) which increased in SJ group and in the total sample. Regarding the qualitative results, the data pointed to perceived changes concerning the education and social interaction?s role in the perception of improvement in the quality of life, for both groups and the total sample. In conclusion, the participation in the UTA/BS groups has promoted the perception of positive changes in the quality of life of the participants. Este trabalho objetivou identificar e compreender as relações entre a educação, o convívio social e a percepção de qualidade de vida na terceira idade. Trata-se de pesquisa exploratória, de abordagens quantitativa e qualitativa sobre a participação de idosos na Universidade Aberta à Terceira Idade da UNIFESP campus Baixada Santista (UATI/BS) no ano de 2015 e a percepção da melhoria de sua qualidade de vida. Os sujeitos foram 13 participantes da UATI/BS, 15,85% do total de alunos da UATI/BS acima de 65 anos, os quais foram aleatoriamente escolhidos nos seus dois grupos (Silva Jardim e Zona Noroeste). O levantamento quantitativo foi realizado pela aplicação do questionário SF-36, tendo seus resultados sido calculados estatisticamente pelo programa Statistica 12, teste t-Student com nível de significância p? 0,05 (*). Com os mesmos sujeitos foram realizadas entrevistas semiestruturadas como instrumento qualitativo, sendo os dados analisados por meio da técnica de análise do conteúdo/análise temática. Ambos os instrumentos foram aplicados em dois momentos, ao início e ao término do ano letivo da UATI/BS. Os resultados relativos ao SF-36 mostraram não haver diferenças significativas entre os grupos nos momentos inicial e final, a não ser para a variável Vitalidade que aumentou no grupo SJ e na amostra total. No que diz respeito aos resultados qualitativos, os dados apontaram para percepção de transformações em relação à educação e ao convívio social, intervindo na percepção de melhora da qualidade de vida de ambos os grupos e na amostra total. Conclui-se que a inserção na UATI/BS promoveu a percepção de mudanças positivas na qualidade de vida dos participantes. |
Keywords |
Elderly
Education Social interaction Quality of life University of the third age Idoso Educação Convivência social Qualidade de vida Universidade aberta à terceira idade |
Language | Portuguese |
Date | 2016-05-09 |
Published in | MARTINS, Rita de Cassia Cabral de Campos. Educação e convivência social na terceira idade: percepção de mudanças na qualidade de vida dos participantes da Universidade aberta à terceira idade da UNIFESP campus Baixada Santista. 2016. 133 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Escola Paulista de Enfermagem, Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2016. |
Research area | Ensino |
Knowledge area | Multidisciplinar |
Publisher | Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Extent | 133 p. |
Origin |
|
Access rights | Open access ![]() |
Type | Dissertação de mestrado profissional |
URI | https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46709 |
File | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |