A saúde no núcleo de Educação Infantil Paulistinha da Universidade Federal de São Paulo: uma análise documental

A saúde no núcleo de Educação Infantil Paulistinha da Universidade Federal de São Paulo: uma análise documental

Author Paz, Adriana Oliveira Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Gerab, Irani Ferreira da Silva Gerab Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde
Abstract This research had as its main objective the analysis of health concepts and practices in the pedagogical project of the Early Childhood Education Center Paulistinha of the Universidade Federal de São Paulo (University of São Paulo) taking into account the official guidelines for education. The theoretical basis in which this research is based embraces the concepts of health, school children?s health and health education. Qualitative methods were used in this research and through the documental research nine official documents were analyzed, among those the Federal Education Guideline Law (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), the Brazilian Federal Constitution, the Curricular Parameters and Guideline for Early Childhood Education (Parâmetros e Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil) and the Quality Indicator for Early Childhood Education. Two school documents were also analyzed: the school academic plan and the school statute. The data collected underwent a thematic content analysis. This research was approved by the Research Ethics Committee of the University of São Paulo. In the official documents were observed as a central theme the ?right to health?, from which the following dimensions were highlighted: promotion of health; global development; relation between care and education; safety and protection as health factors. In the documents from the Early Childhood Education Center Paulistinha it was possible to observe that besides the emphasis on the health context in which the Center is situated there is also the comprehension of the full development of children as a person as an institutional goal. As a result of this research a technical report that highlights improvements on school children?s health was produced in order to contribute in the production of the new pedagogical project of NEI-Paulistinha, process though which the school is in at the moment.

Esta pesquisa assumiu como objetivo geral analisar conceitos e práticas de saúde presentes na proposta pedagógica do Núcleo de Educação Infantil - Paulistinha da Universidade Federal de São Paulo à luz dos documentos oficiais de Educação. O referencial teórico que sustentou este trabalho abrange os conceitos e concepções de saúde, a saúde do escolar e a educação em saúde. A metodologia privilegiada foi de natureza qualitativa por meio de uma pesquisa documental que envolveu doze documentos oficiais, entre eles a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, a Constituição Federal do Brasil, as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil e os Indicadores de Qualidade para a Educação Infantil. Também foram selecionados o Plano Escolar Anual e o Regimento Escolar do Núcleo de Educação Infantil da Escola Paulistinha de Educação (Nei-Paulistinha). Os dados obtidos foram submetidos à análise temática de conteúdo, após aprovação pelo Comitê de Ética em Pesquisa da UNIFESP. Nos documentos oficiais observou-se como eixo central o ?direito à saúde?, dos quais emergiram as seguintes dimensões: promoção da saúde; desenvolvimento integral; relação cuidar/educar; segurança e proteção como fatores de saúde. Nos documentos do Núcleo de Educação Infantil da Paulistinha, nota-se, além da ênfase no contexto de saúde no qual a escola se insere, também uma visão da instituição de que o ensino infantil deve possuir como alvo principal proporcionar à criança a possibilidade de se desenvolver plenamente como pessoa. Como resultado dessa pesquisa também foi produzido um relatório técnico que privilegia possibilidades de avanço e consolidação do cuidado à saúde do escolar na construção da proposta pedagógica do Nei-Paulistinha, o que condiz com o momento de revisão dos documentos institucionais pelo qual a instituição passa.
Keywords early childhood education
health
school health
right to health
educação infantil
saúde
saúde escolar
direito à saúde
Language Portuguese
Date 2016-10-31
Published in PAZ, Adriana Oliveira. A saúde no núcleo de Educação Infantil Paulistinha da Universidade Federal de São Paulo: uma análise documental. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2016.
Research area Ensino
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 131 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3859302
Access rights Closed access
Type Dissertação de mestrado profissional
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46678

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account