Perception of the residents about their performance in the multidisciplinary residency program

Perception of the residents about their performance in the multidisciplinary residency program

Alternative title Percepção dos residentes sobre sua atuação no programa de residência multiprofissional
Author Silva, Jaqueline Callegari Google Scholar
Contim, Divanice Autor UNIFESP Google Scholar
Barduchi Ohl, Rosali Isabel Autor UNIFESP Google Scholar
Ribeiro Chavaglia, Suzel Regina Google Scholar
Scarelli Amaral, Eliana Maria Google Scholar
Institution Univ Fed Triangulo Mineiro
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract Objective: Understanding the meanings of the training experiences of postgraduate students of the Multidisciplinary Residency Program in Health linked to a federal educational institution.Methods: An exploratory and descriptive study with qualitative approach carried out with postgraduate students of a Multidisciplinary Residency Program in Health. the data collection was held through a semi-structured interview. the data obtained in the speeches were categorized by the content analysis technique.Results: Four thematic categories were unveiled: the residency and multidisciplinary practice, the residency as practice of teamwork, recognition of the resident's work by users and the residency experience in the context of health work.Conclusion: the Multidisciplinary Residency Program is understood as a significant opportunity of learning and having contact with professionals from different fields where the comprehensive care is provided in professional practice, with the awareness that the assistance should contemplate the social, environmental and psychological aspects of individuals.

Objetivo: Compreender os significados das experiências de formação dos pós-graduandos do programa de Residência Multiprofissional em Saúde vinculado a uma instituição federal de ensino. Métodos: Pesquisa exploratória, descritiva com abordagem qualitativa, realizada com pós-graduandos de um Programa de Residência Multiprofissional em Saúde. Realizada coleta de dados através de entrevista semiestruturada, sendo os dados obtidos nos discursos categorizados através da técnica de análise de conteúdo. Resultados: Foram desveladas quatro categorias temáticas: a residência e prática multiprofissional, a residência como prática do trabalho em equipe, reconhecimento do trabalho do residente pelo usuário e a experiência da residência no contexto do trabalho em saúde. Conclusão: O Programa de Residência Multiprofissional é compreendido como uma oportunidade significativa de aprendizado e contato com profissionais de diferentes áreas, onde se efetua o cuidado integral na prática profissional com a conscientização de que a assistência deve contemplar os aspectos sociais, ambientais e psicológicos do indivíduo.
Keywords Postgraduate education in nursing
Internship and residency
Research in nursing education
Health education
Patient care team/education
Educação de pós-graduação em enfermagem
Internato e residência
Pesquisa em educação em Enfermagem
Educação em saúde
Equipe interdisciplinar de saúde/educação
Language English
Portuguese
Date 2015-03-01
Published in Acta Paulista de Enfermagem. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo, Dept Enfermagen, v. 28, n. 2, p. 132-138, 2015.
ISSN 0103-2100 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Universidade Federal de São Paulo, Dept Enfermagen
Extent 132-138
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500023
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000354931200007
SciELO ID S0103-21002015000200132 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/38796

Show full item record




File

Name: S0103-21002015000200132-en.pdf
Size: 113.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file
Name: S0103-21002015000200132-pt.pdf
Size: 118.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account