Diretrizes curriculares para o ensino da ética na graduação em enfermagem

Diretrizes curriculares para o ensino da ética na graduação em enfermagem

Alternative title Curriculum guideline for teaching ethics in undergraduate nursing program
Directivas curriculares para la enseñanza de la ética en el pregrado en enfermería
Author Ferreira, Heliane Moura Google Scholar
Ramos, Lais Helena Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Centro Universitário Filadélfia de Londrina Colegiado de Enfermagem
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This article discusses relevant philosophical, social, psychological, and pedagogical aspects that must guide the teaching of ethics/bioethics principles to undergraduate nursing students. There is a need to plan and use a systematic approach in teaching Ethics/Bioethics in the undergraduate nursing program in order to facilitate students' critical thinking and decision making in a variety of situations. The article also proposes an outline for teaching on ethics/bioethics in undergraduate nursing programs. This outline consists of: ethics/bioethics as a transversal subject; values, virtue, and ethical attitudes that students must develop; fundamentals of ethics/bioethics consistent with qualified faculty members, the use of methods and strategies student-centered; and, participative process in the construction of transversal teaching of ethics/bioethics.

En este artículo se presenta la reflexión de las autoras sobre los aspectos filosóficos, sociales y psicopedagógicos que deben sustentar la enseñanza de la ética/bioética para el desarrollo moral de los alumnos de Enfermería durante el Pregrado. Muestra la necesidad de planificación y sistematización de la enseñanza de la ética/bioética en los currículos del Pregrado en Enfermería que posibiliten al alumno tomar decisiones en los más variados contextos del proceso de trabajo en salud de forma autónoma y reflexiva. Las autoras aun proponen algunas directivas para la enseñanza de la ética em el Pregrado de Enfermería: Transversalidad de la Enseñanza de la Ética/Bioética; Valores/Virtudes/Actitudes éticas a ser desarrolladas por los alumnos; Fundamentación de la enseñanza de la ética/bioética en referenciales consistentes y docentes capacitados; Métodos y Estrategias activas de enseñanza-aprendizaje; Proceso participativo en la construcción de la enseñanza transversal de la ética/bioética.

Este artigo apresenta a reflexão das autoras sobre os aspectos filosóficos, sociais e psicopedagógicos que devem sustentar o ensino da ética/bioética para o desenvolvimento moral dos alunos de Enfermagem durante a graduação. Mostra a necessidade de planejamento e sistematização do ensino da ética/bioética nos currículos de graduação em Enfermagem para que possibilitem ao aluno tomar decisões nos mais variados contextos do processo de trabalho em saúde de forma autônoma e reflexiva. As autoras ainda propõem algumas diretrizes para o ensino da ética nos Cursos de Graduação em Enfermagem: Transversalidade do Ensino da Ética/Bioética; Valores/Virtudes/Atitudes éticas a serem desenvolvidas pelos alunos; Fundamentação do ensino da ética/bioética em referenciais consistentes e docentes capacitados; Métodos e Estratégias ativas de ensino-aprendizagem; Processo participativo na construção do ensino transversal da ética/bioética.
Keywords Ethics
Bioethics
Education
Guideline
Teaching
Ética
Bioética
Programas de graduação em Enfermagem
Diretrizes
Educação em enfermagem
Ensino
Language Portuguese
Date 2006-09-01
Published in Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 19, n. 3, p. 328-331, 2006.
ISSN 0103-2100 (Sherpa/Romeo)
Publisher Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 328-331
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002006000300012
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0103-21002006000300012 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3231

Show full item record




File

Name: S0103-21002006000300012.pdf
Size: 127.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account