Reflections on the insertion of the nutrition discipline in nursing education

Reflections on the insertion of the nutrition discipline in nursing education

Alternative title Reflexões sobre a inserção da disciplina de nutrição na formação do enfermeiro
Reflexiones sobre la inserción de la disciplina de nutrición a la formación del enfermero
Author Feresin, Catia Google Scholar
Sonzogno, Maria Cecilia Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This study aimed to characterize the Nutrition discipline in six undergraduate courses in nursing regarding to the professor background, workload, content, strategies of education and evaluation from the perspective of the professor who teaches it. This is a descriptive research, carried out through semi-structured interviews, analyzed through the Thematic Analysis. It was verified that the discipline content approaches Nutrition in the vital cycle in the prevention of illnesses, as well as, in the healing aspect. the importance of the professor to be attentive to the content complexity necessary to the Nursing Education is highlighted. Nutrition knowledge favors the performance of the Nurse in a multifunctional health team. the formation of study groups with professors from Nutrition disciplines in the health area of undergraduate programs is suggested.

Este estudo visa caracterizar a disciplina de Nutrição ministrada em seis cursos de graduação em enfermagem quanto à formação do docente, carga horária, conteúdos, estratégias de ensino e avaliação a partir da ótica do professor que a ministra. Trata-se de uma pesquisa descritiva, realizada por entrevistas semi-estruturadas, analisadas por meio da Análise Temática. Verifica-se que o conteúdo das disciplinas abrange tanto o aspecto da Nutrição no ciclo vital e na prevenção de doenças quanto no aspecto curativo. Salienta-se a importância do professor estar atento quanto à complexidade dos conteúdos necessários para a formação do enfermeiro. Os conhecimentos da Nutrição favorecem a atuação do enfermeiro na equipe multiprofissional em saúde. Sugere-se formação de grupos de estudo de professores das disciplinas de Nutrição em Cursos da área da saúde.
Keywords higher education
nursing
educação em enfermagem
ensino superior
Language English
Portuguese
Spanish
Date 2007-11-01
Published in Revista Latino-americana de Enfermagem. Piracicaba: Univ Sao Paolo, v. 15, n. 6, p. 1092-1098, 2007.
ISSN 0104-1169 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Sao Paolo
Extent 1092-1098
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692007000600006
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000253848000006
SciELO ID S0104-11692007000600006 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/30109

Show full item record




File

Name: S0104-11692007000600006-en.pdf
Size: 188.0Kb
Format: PDF
Description:
Open file
Name: S0104-11692007000600006-es.pdf
Size: 181.3Kb
Format: PDF
Description:
Open file
Name: S0104-11692007000600006-pt.pdf
Size: 192.4Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account